پاورپوينت رعايت نكات ايمني در رانندگي

دسته بندي : کالاهای دیجیتال » رشته علوم اجتماعی (آموزش_و_پژوهش)
خطرات رانندگي

يکی از عمده ترين علل مرگ و مير در سراسر دنيا، تصادف رانندگی می باشد که در ۷۵ درصد از مواقع خطای انسانی عامل اصلی است.

روش هایی که در ادامه توضیح داده شده شما را با حوادث و خطرات ممکن در رانندگی آشنا می سازد.


برای محافظت از خودمان در برابر کسانی که از چراغ قرمز عبور می کنند، چه بايد بکنيم ؟


به یاد داشته باشیم هیچ گاه چراغ سبز برای ما به این معنی نیست که همه چیز درست است. به این موضوع توجه کنید که علت تصادف فقط حاصل اشتباه ما نیست.

خطاي ديگران هم موثر است !!!

تصور نمائید که بعد از تصادف به ماشین شما خسارت وارد      می شود یا انسانی مجروح می گردد. حتی اگر راه برای شما باشد و شما از چراغ سبز عبور كرده باشيد؛ شايد شما به سادگي نگاه كردن به اطراف قبل از حركت بتوانيد از تصادف جلوگيري نمائيد.
اگر چراغ برای شما سبز است، مطمئن شويد كه ساير رانندگان قصد گريز از چراغ قرمز يا زرد را ندارند و سپس حركت نمائيد.


آيا در تركيدن ناگهاني لاستيك، مي توان ترمز گرفت ؟

ممكن است با فشردن ترمز، كنترل خودرو از دست شما خارج شود. اگر چرخ جلو بتركد؛ خودرو به سختي به سمتي كه لاستيك تركيده منحرف (كشيده) خواهد شد. فرمان خيلي شديد به لرزه خواهد افتاد. فرمان را در حالت ساعت 9 و 3 محكم بگيريد. پا را از روي پدال گاز برداريد و حواس تان را به مسير متمركز كنيد. سپس سرعت تان را به آرامي كم كنيد و خودرو را به مكاني ايمني در كنار جاده هدايت كنيد.

اگر لاستيك عقب بتركد، عقب خودرو منحرف خواهد شد. در اين مورد لرزش فرمان كمتر است و طبق روش قبل آن را هدايت مي كنيم.


چگونه از ليز خوردن خودرو جلوگيري كنيم ؟

خيلي از مردم زماني كه خودرو شروع به ليز خوردن مي كند، به شدت ترمز مي گيرند.
معمولا اين كار شرايط را بدتر مي كند.
 در اين مواقع پاي خود را از روي گاز برداريد و فرمان را به سمتي كه مي خواهيد خودرو برود بچرخانيد ( امتداد مسير قبلي)؛ اين عمل  به بازگرداندن خودرو به شرايط پايداركمك مي نمايد. 

در برخي از مواقع چرخاندن فرمان، چندين بار بايد تكرار شود تا خودرو به حالت پايدار برسد !!!


بهترين راه براي خروج از خودرو، زماني كه به داخل آب عميق سقوط كرده چيست ؟

 به ندرت براي كسي چنين حادثه اي اتفاق مي افتد. در اين مواقع ابتدا كمربند ايمني را باز مي نمائيم.

البته نه قبل از برخورد به آب !
كمربند ايمني مي تواند شما را در مقابل ضربه حاصله از برخورد محافظت كند.


سپس سعي كنيد به سرعت از پنجره خارج شويد. در برخي از مواقع به علت اتصالي برق، پنجره باز نمي شود. در اين مواقع درب را امتحان كنيد. در ابتدا فشار آب باعث باز نشدن در خواهد شد.
 نگران نشويد.

با بالا آمدن آب در اتومبيل، فشار در دو طرف در معادل مي شود و در باز خواهد شد.

چه كنيم اگر ترمز كار نكرد ؟

شما بايد به سرعت تمركز كنيد و عمل نمائيد.
 اين لغات را با سلسله مراتب به خاطر بياوريد.

 پمپ كردن پدال
 ترمز دستي
كم كردن دنده (تغيير به دنده سنگين)
  پيدا كردن مكان امن
پمپ كردن پدال
در اين روش گاهي اوقات فشار ترمز برخواهد گشت و ترمز عمل خواهد كرد.

 زماني كه سيستم شماABS  است از روش پمپ پدال استفاده ننمائيد !!!

به آرامي سعي كنيد از ترمز دستي براي كم كردن سرعت استفاده نمائيد (اما بدون مانع شدن شديد)

تغيير وضعيت دنده به دنده سنگين (در دنده هاي اتوماتيك به حالت دنده سنگين) كه به كم شدن سرعت كمك مي كند.

 در كنار جاده به دنبال نقطه امني براي متوقف كردن خودرو باشيد.
 


اين اعمال همراه با دقت در تغيير مسير و كنترل اتومبيل بايد به طور سريع و پيوسته انجام گيرد. هر چقدر سرعت عمل شما بيشتر باشد، شما ايمن تر خواهيد بود.


سيستم ترمز ضد قفلABS  چيست ؟


ABS ) Antilock Braking Systems(

 سيستم ترمزي است كه توسط تكنولوژي كامپيوتر هدايت مي شود. سنسورها در هر چرخ، باعث هماهنگي سرعت چرخيدن چرخ ها مي شود. اطلاعات سرعت چرخيدن به كامپيوتر مي رسد و اگر نياز باشد يك شير مغناطيسي عمل مي كند تا با نيروي بيشتر يا كمتر خودرو را متوقف نمايد.

اگر نيروي متوقف كننده براي چرخ ها معادل نباشد،  اغلب يك خودرو ممكن است در هنگام ترمز گرفتن بچرخد و كنترل آن از دست راننده خارج شود.

در حالت هاي معمولي ترمز ABS فعال نيست.
 اين سيستم زماني فعال مي شود كه نيروي ترمز كردن  از خاصيت چسبندگي بين سطح جاده و چرخ ها بيشتر شود.
 در اين حالت به صورت اتوماتيك عمل مي نمايد.
عمل ترمز ABS توسط تكرار ارتعاشات در زمان ترمز قابل تشخيص خواهد بود.

شما نبايد در سيستم ترمز ABS پدال را پمپ كنيد (ضربه زدن به پدال) اين باعث تداخل عمل سيستم مي شود و فاصله واقعي توقف را افزايش مي دهد.

بعضی از راننده ها بدون دليل، ماشين خود را به سمت ما منحرف مي کنند، در اين مورد چه بايد کرد ؟

در حقیقت تمام خودروها دارای نقطه کور هستند. نقطه کور جایی است که دیدن سایر ماشین ها سخت است. قسمتی مانند        ستون های ماشین که در عقب ماشین راست یا چپ بسته است.


اگر شما در نقطه کور ماشینی رانندگی می کنید (پشت سر) سعی کنید در آینه کنار او یا وسط (ماشین جلویی) نگاه کنید. اگر صورت راننده را ندیدید، مطمئن شوید که او هم شما را ندیده !!!

سعی کنید کمی به جلو یا به عقب بروید، با این کار شما صورت راننده جلویی را خواهید دید.

احتمالاً ماشین شما هم دارای نقطه کور است !!!

 روش ایمن این است که قبل از منحرف شدن به چپ و راست، نقاط کور ماشین و خودروهای کناری را سریع چک کنید و سپس به راست و چپ بپیچید.

چه کنيم اگر پدال گاز گير کرد ؟


سعی کنید پدال را با نوک انگشت یا کفش به سمت بالا بکشید.

 اگر کسی با شما است، از او بخواهید که خم شود و سعی کند پدال را به حالت اولیه باز گرداند، شما سعی کنید که چشم از مسیر و جاده برندارید.

اگر دنده اتومبیل شما به صورت دستی است، کلاچ را بگیرید و دنده را در حالت خلاص بگذارید.

موتور به کار خود ادامه می دهد، اما نیروی محرکه از چرخ ها جدا شده است و سرعت ماشین کند می شود و شما می توانید خودرو را به خارج از جاده هدایت کنید.

اگر اتومبیل شما دنده اتوماتیک است، وضعیت کلاچ را به خنثی تغییر دهید.






خاموش کردن اتومبیل در برخی از موارد باعث از دست رفتن نیروی هدایت فرمان و یا قفل شدن فرمان می گردد.

اگر در اتوبان كاپوت اتومبيل بالا پريد و به شيشه برخورد كرد، چه بايد كرد ؟

از ترمز زدن ناگهاني خودداري كنيد، زيرا ممكن است ماشين هاي پشت سر نيز با شما برخورد كنند .در اين مواقع سعي كنيد از فضاي بين كاپوت باز شده و داشبورد، جلوي خود را ببينيد.


اگر امكان نداشت، سر خود را از پنجره بيرون ببريد و سعي كنيد جلوي خود را ببينيد و كم كم اتومبيل را به خارج از جاده منتقل كنيد.


بسياری از حوادث رانندگی بر اثر سرعت زياد و عدم رعايت فاصله مناسب روی می دهند. در يک فاصله ۱۰۰ کيلومتری، راننده ای که با سرعت ۱۱۰ کيلومتر در ساعت رانندگی می کند، تنها ۷ دقيقه زودتر از راننده ای که با سرعت ۹۵ کيلومتر رانندگی می کند، به مقصد می رسد.

آيا ۷ دقيقه صرفه جويی در زمان، ارزش آن را دارد که جان خود و ديگران را به خطر بياندازيد ؟
توصيه های ايمنی
 کمربند ايمنی وسيله ای است که کارآمدی آن در کاهش ضايعات انسانی و جراحات ناشی از حوادث رانندگی به اثبات رسيده است. بستن کمربند ايمنی يک ضرورت برای حفظ جان شما و ساير سرنشينان خودرو است.
قبل از سفر بايد به سالم بودن خودروی خود و کارکرد درست قسمت های مختلف آن اطمينان پيدا کنيد. علاوه بر اين، اگر سفر شما طولانی مدت است، هر دو ساعت يک بار توقف و وسيله نقليه خود را کنترل کنيد.
 فشار باد تايرها را بازديد کنيد. اختلاف فشار باد تايرها می تواند در کنترل خودرو تاثير بگذارد.
اگر فاصله مناسب را با ساير وسايل نقليه و به ويژه با وسيله نقليه جلويی حفظ کنيد، در مواقع ضروری و رويارويی با موقعيت های مخاطره آميز، سريع تر و راحت تر می توانيد عکس العمل نشان دهيد.
توصيه های ايمنی
برای حمل بار فقط از باربند تائيد شده مجاز استفاده کنيد. حد مجاز بارگيری روی باريند ۵۰ کيلوگرم است. با رعايت اين مسئله، بار را به طور يکنواخت توزيع نمائيد.
هرگز در حالی که عصبانی هستيد و يا احساس خستگی و يا خواب آلودگی می کنيد رانندگی نکنيد. عصبانيت و خستگی جسمی و روحی باعث می شود ظرفيت و توان شما برای عکس العمل شان دادن به خطرات کاهش يابد.
هرگز در حال رانندگی با سرنشينان خودرو گفتگو نکنيد. همچنين توجه داشته باشيد که خوردن و آشاميدن و استفاده از تلفن همراه در حين رانندگی عملی خطرناک است و قانونا برابر ماده ۱۵۹ ممنوع است.

توصيه های ايمنی
اگر به هر علت در جاده و به ويژه در بزرگراه ها ناچار به توقف شديد، با قراردادن علائم ايمنی مانند مثلث شبرنگ رانندگان ديگر را مطلع کنيد. در چنين شرايطی پس از پياده شدن از خودرو به صورت ناگهانی، وارد جاده نشويد.
 آهسته و با احتياط برانيد تا سلامت به مقصد برسيد. احتياط کردن در رانندگی نشانه ترس يا کم تجربگی نيست، علامت و نشانه علاقه مندی شما به جان و مال خودتان و ديگران است. هر چقدر هم که در رانندگی تجربه داريد، باز هم احتياط کنيد.

آهسته و با احتياط برانيد تا سلامت به مقصد برسيد ...

دسته بندی: کالاهای دیجیتال » رشته علوم اجتماعی (آموزش_و_پژوهش)

تعداد مشاهده: 4508 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.rar

فرمت فایل اصلی: ppt

تعداد صفحات: 40

حجم فایل:1,492 کیلوبایت

 قیمت: 55,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل