آموزش عالی به عنوان یک نهاد اجتماعی وظیفه تربیت افرادی صاحب اندیشه ، مطلع و با توانمندی های متناسب با نیازهای کشور را بر عهده دارد. براین اساس دانشگاهها همواره در حال تحولات در حوزه های مختلف فرهنگی، اجتماعی، آموزشی و فن آوری به منظور ارتقاء سطح دانش آموختگان خود هستند.
از این رو در بسیاری از کشورهای جهان به منظور نیل به اهداف بنیادین توسعه ملی انجام مطالعات و ارزیابی های کاربردی درجهت شناخت استعدادها و ظرفیت های دانشگاهها و موانع و محدودیت های موجود مورد حمایت قرار می گیرد. از جمله ماموریت مستقیم طرح های مطالعاتی مذکور تحلیل و ارزیابی شرایط موجود به منظور تولید الگوها و شاخصها و در نهایت طراحی نظام مطلوب است.مطالعات و ارزیابی های مستمر کارشناسی،زمینه را برای انجام سیاست گذاری فرهنگی در دانشگاهها فراهم میکند و سبب میگردد تا طرح ها و برنامه های جدید فرهنگی از حمایت لازم علمی و تحقیقاتی برخودار باشند. یقینا آن نوع از سیاست های فرهنگی در دانشگاهها می تواند به صورت پایدار و موفق اجرا شود و منشا تولید برنامه قابل اجرا و معطوف به اهداف و راهبردهای فرهنگی باشد که پشتوانه مطالعاتی و تحقیقاتی داشته باشد.