يکی از مهم ترين مسائل جوامع امروز بشری در سراسر دنیا مسئله استفاده صحیح تر و موثر تر از وقت است که افراد دراختیار دارند. با افزايش روز افزون تولید و عرضه ابزار مدرن و فوق مدرنی که قادرند در کم ترين زمان ممکن، بیشترين خدمت خواسته شده را ارائه کنند. اکنون بسیاری از مردم حتی صاحب نظران به اين نتیجه رسیده اند که بايد مدارس و موسسه های آموزشی مسئولیت های بیشتر و روشن تری در اين باره بر عهده بگیرند. در زندگی انسان لحظه هايی وجود دارد که از اهمیت و حساسیت فوق العاده برخوردار است . اين اوقات می تواند فرصتی برای رشد و شخصیت و هوش فرد باشد.
ايجاد فرصتهای يادگیری به منزله خلق يک برنامه درسی است. اين فرصت ها می تواند به شکل زمینه ها و فعالیت های يادگیری توسط معلم و دانش آموزان در کلاس درس با ايجاد يک محیط محرک و جذاب، خانواده در محیط خانه و نیز ارگان های فرهنگی در جامعه و محیط اجتماعی بوجود آيد. به اين ترتیب برنامه درسی فرصت های يادگیری است که می توان براساس اهداف، محتوا، فعالیت های يادگیری، ابزار و مواد آموزشی، زمان و مکان يادگیری و ... طراحی و تدوين نمود.