فایل بررسي امكان كارت امتيازي متوازن جهت اجراي استراتژيهای آن
دسته بندي :
کالاهای دیجیتال »
رشته مدیریت (آموزش_و_پژوهش)
این پایان نامه در قالب فرمت word قابل ویرایش ، آماده پرینت و ارائه به عنوان پروژه پایانی میباشد
چكيده
هدف از انجام اين تحقيق بررسی امكان بكارگيري كارت امتيازي متوازن جهت اجراي استراتژيهاي آن در شركت خودروسازی سايپا است. كارت امتيازي متوازن يكي از تكنيكهای ارزيابي عملكرد سازمانها میباشد كه سازمان را از چهار منظر مالي، مشتري، فرآيندهاي داخلي و يادگيري و رشد مورد ارزيابي قرار میدهد. عمدهترین مشكل در سازمانها اجراي استراتژي تدوين شده میباشد. كارت امتيازي متوازن فاصلهای كه ما بين تدوين و اجراي استراتژي وجود دارد از بين میبرد. محل تحقيق شركت سايپا و جامعه آماري شامل 58 نفر از مديران ارشد، مديران مياني، اجرائي شاغل در شركت سايپا میباشند. روش تحقيق توصيفي– پيمايشي و ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه و مطالعات كتابخانهای بوده و روش آماري، آمار استنباطي میباشد. نتايج حاصل از تحقيق بيانگر اين است كه امكان اجراي ارزيابي متوازن با بكارگيري كارت امتيازي متوازن در شركت سايپا وجود دارد. و با استفاده از اين تكنيك امكان غلبه بر موانع اجراي استراتژي در شركت سايپا وجود دارد.
فهرست مطالب
فهرست به دلیل نقص اندازه این صفحه خراب نمایش داده می شود و در داخل فایل کاملا مرتب است
عنوان صفحه
فصل اول: كليات.. 1
1-1- مقدمه. 2
1-2- عنوان تحقيق. 2
1-3- بيان مسئله. 3
1-4- ضرورت و اهمیت انجام پژوهش... 6
1-5- اهداف تحقیق. 9
1-5-1- هدف اصلی. 9
1-6- سؤالات تحقیق. 9
1-6-1- سوال اصلي تحقيق. 9
1-6-2- سوالات فرعي. 9
1-7- فرضيههاي تحقیق. 10
1-7-1- فرضيه اصلي. 10
1-7-2- فرضيههای فرعي. 10
1-8- روش تحقیق. 11
1-9- روش آماري.. 11
1-9-1- آمار توصیفی. 11
1-9-2- آمار استنباطی. 11
1-10- روش گردآوری دادهها 11
1-11-جامعه آماري، روش نمونهگيري و حجم نمونه (در صورت وجود و امکان) 12
1-12-تعيين حجم نمونه و روش نمونه گيري.. 12
1-13-تعاریف نظری و عملیاتی. 12
1-13-1- تعاریف نظری.. 12
1-13-1-1- كارت امتيازي متوازن. 12
1-13-1-2-استراتژي (راهبرد) 13
1-13-2- تعاريف عملياتي. 13
فصل دوم: ادبيات و مباني نظري.. 14
کارت امتیازی متوازن. 15
2-1- مقدمه. 15
2-2- تاریخچه و روند تکاملی کارت امتیازی متوازن. 17
2-2-1- معیارهای سنجش مالی عمدتاً کوتاه مدت و غیر استراتژیک هستند. 18
2-2-2- ارزیابی مبتنی بر اطلاعات تاریخی است. 18
2-2-3- ارزیابیها عمدتاً یک بعدی است. 18
2-3- تاریخچه شکلگیری برنامهریزی استراتژیک... 19
2-4- استراتژی.. 20
2-5- چهار فرآیند مدیریت راهبردی.. 21
2-5-1- تفسیر چشمانداز 21
2-5-2- انتقال راهبرد و مرتبط ساختن آن با اهداف.. 22
2-5-3- برنامهریزی تجاری.. 24
2-5-4- بازخورد و آموزش... 25
2-6- تعاریف کارت امتیازی متوازن. 28
2-7- کارت امتیازی متوازن ابزار کارآمد تسری استراتژیها 30
2-8- مزایای کارت امتیازی متوازن. 30
2-8-1- يكپارچگي و نظارت.. 31
2-8-2- تمركز. 31
2-8-3- بازخور 31
2-8-4- همسويي. 31
2-8-5- ارتباطات.. 32
2-8-6- مسئوليتپذيري.. 32
2-8-7- مشاركت.. 32
2-8-8- تبديل و تكامل. 32
2-9- كاركردهاي كارت امتيازي متوازن. 33
2-10- منظرهای ارزیابی متوازن. 34
2-11- دلایل عدم اجرای استراتژیهای تدوین شده در سازمان. 36
2-11-1- عدم مشارکت کارکنان در فرآیند برنامهریزی استراتژیک شرکت.. 37
2-11-2- موانع مدیریتی. 37
2-11-3- موانع عملیاتی. 37
2-11-4- موانع کارکنان. 37
2-12- معرفی وجوه كارت امتیازی متوازن. 39
2-12-1-وجه مالی. 40
2-12-2- وجه مشتری.. 41
2-12-3- وجه رشد و یادگیری.. 42
2-12-4- وجه فرآیندهای داخلی. 42
2-12-4-1- آرمان / چشمانداز 43
2-12-4-2- استراتژی.. 43
2-12-4-3- عوامل بحرانی موفقیت.. 44
2-12-4-4- روابط علت و معلولی. 44
2-12-4-5- برنامه عملی. 44
2-13- پیادهسازی کارت امتیازی متوازن. 45
2-13-1- قدم اول. 45
2-13-2-قدم دوم 46
2-13-3- قدم سوم 46
2-13-4- قدم چهارم 47
2-13-5- قدم پنجم. 47
2-13-6- قدم ششم. 48
2-14- مثالی از یک سیستم كارت امتيازي متوازن. 48
2-14-1- منظر مالی اهداف.. 48
2-14-2- منظر فرآیندهای داخلی اهداف.. 48
2-14-3- منظر یادگیری و رشد اهداف.. 49
2-14-4- منظر مشتری.. 49
2-15- ایجاد سازمان استراتژی محور به کمک کارت امتیازی متوازن. 50
2 -15-1- ترجمه استراتژی به اصطلاحات عملیاتی. 51
2-15-2- همسوسازی سازمان برای ایجاد هم افزایی. 52
2-15-3- تبدیل استراتژی به کار هر روز هرکس... 52
2-15-3-1- آموزش و برقراری ارتباط.. 53
2-15-3-2- توسعه اهداف فردی و گروهی. 53
2-15-3-3- سیستمهای پاداش و بهرهوری.. 53
2-15-4- تبدیل استراتژی به یک فرآیند مستمر. 54
2-15-5- بسیج و به حرکت درآوردن تحول ازطریق رهبـری مدیریت ارشد. 54
2-16- گسترش استفاده از کارنامه متوازن (کارت امتیازی متوازن) 57
2-17-کارنامه متوازن تکمیل کنندهِ گزارشگری مالی رایج. 58
2-18- چهار دیدگاه در کارنامه متوازن. 59
2-19- داستانهای موفقیت از راه کارت امتیازی متوازن. 60
2-19-1- رشد پایه درآمد که بیشتر از رشد بازار باشد. 61
2-19-2- تبدیل ۳۰ درصد درآمد حاصل از تغییرات تدریجی به سود عملیاتی. 61
2-19-3- دو برابر کردن سود هر سهم. 61
2-20- سنگ بنای پیروزی.. 63
2-20-1- حمایت مدیریت ارشد. 64
2-20-2- مدیریت پروژه 64
2-21- چالشهای کارت امتیازی متوازن در مقام عمل. 65
2-22- سیستم جامع مدیریتی کارت امتیازی متوازن برای پیوند استراتژی با عملیات.. 66
2-22-1 - تنظیم استراتژی.. 66
2-22-2- برنامهریزی استراتژیک... 67
2-22-3- همسویی سازمان با استراتژی.. 69
2-22-4- برنامهریزی عملیات.. 69
2-22-5- کنترل، نظارت و یادگیری.. 70
2-22-6- سنجش و سازگار کردن استراتژی.. 70
2-23- بعضي از كاستيهای كارت امتيازي متوازن. 71
2-24-تحقیقات انجام شده در مورد کارت امتیازی متوازن. 72
2-24-1- تحقیقات خارجی. 72
2-24-2- تحقیقات داخلی. 76
2-3- نتیجهگیری.. 79
فصل سوم: مواد و روشها و روششناسی تحقیق یا روش اجراي تحقیق. 81
3-1- مقدمه. 82
3-2 - روش تحقيق. 82
3-2-1- برحسب هدف.. 83
3-2-2- برحسب نحوه گردآوری دادهها 84
3-3- جامعه آماري تحقيق. 87
3-4- روش نمونهگیری و تعيين حجم نمونه. 87
3-5- روش و ابزار جمعآوری اطلاعات و اندازهگیری دادهها 87
3 -6- روش سنجش اعتبار (روایی) و پایایی: 91
3-6-1- روایی پرسشنامه تحقیق. 91
3-6-2- پايايي (قابليت اعتماد) پرسشنامه. 92
3 -7- روش تجزيه و تحليل دادها و آزمون فرضيهها 93
3-7-1- نرمافزارهاي مورد استفاده براي تجزيه و تحليل دادهها 94
3-7-2- مقايسه رتبه با استفاده از آزمون فريدمن. 94
3-7-3- آزمون كاي –دو براي جدولهاي يك بعدي.. 95
3-7-4- آزمون نسبت (دو جملهاي) 95
3-8-چهارچوب نظري و مدل تحقيق: مدل كارت امتيازي متوازن. 96
3-8-1- مانع اول. 96
3-8-2- مانع دوم 96
3-8-3- مانع سوم 96
3-8-4- مانع چهارم 96
فصل چهارم: تجزيه و تحليل دادهها 100
4-1- مقدمه. 101
4-2- ویژگیهای جمعیتشناسی جامعه مورد مطالعه. 101
4-2-1- جامعه مورد مطالعه از لحاظ جنسیت.. 102
4-2-2- جامعه مورد مطالعه از لحاظ سن. 102
4-2-3- جامعه مورد مطالعه از لحاظ تحصیلات.. 103
4-2-4- جامعه مورد مطالعه از لحاظ سابقه كار در سازمان. 104
4-3 - آزمون فرضیات.. 105
4-3-1- آزمون فرضيه اصلي تحقيق. 105
4-3-1-1- آزمون کای – دو. 106
4-3-1-2- آزمون نسبت (دو جملهای) 108
4-4- آزمونهای مربوط به فرضیه اول. 110
4-4-1- آزمون کای – دو. 110
4-4-2- آزمون نسبت (دو جملهاي) 112
4-5- آزمون مربوط به فرضيه دوم 114
4-5-1- آزمون كاي –دو. 114
4-5-2- آزمون نسبت (دو جملهاي) 116
4-6- آزمون مربوط به فرضيه سوم 118
4-6-1- آزمون كاي – دو. 118
4-6-2- آزمون نسبت (دو جملهاي) 120
4-7- آزمون مربوط به فرضيه چهارم 121
4-7-1- آزمون كاي –دو. 121
4-7-2- آزمون نسبت (دو جملهاي) 123
4-8- آزمون مربوط به فرضيه پنجم. 124
4-8-1- آزمون كاي –دو. 124
4-8-2-آزمون نسبت (دو جملهاي) 126
فصل پنجم: نتايج تحقيق. 128
5-1- مقدمه. 129
5-2- خلاصه تحقيق. 129
5-3- نتايج آزمون فرضيات و تفسير آنها 130
5-3-1- آزمون كاي-دو. 131
5-3-2- آزمون نسبت (دو جملهاي) 131
5-4- پيشنهادات براساس نتايج به دست آمده 134
5-5- پيشنهادات براي تحقيقات آتي. 134
5-6- محدوديتهاي تحقيق. 134
منابع و مآخذ. 136
پیوستها 147
Abstract 154
جدول 4- 1: جنسيت جامعه مورد بررسي. 102
جدول 4- 2: سن جامعه مورد بررسي. 103
جدول 4- 3: تحصيلات جامعه مورد بررسي. 104
جدول 4- 4: سابقه كاري جامعه مورد بررسي. 105
جدول 4- 5: چگونگي توزيع نتايج براي انجام آزمون كاي دو در فرضيه كلي (TH) 107
جدول 4- 6: آماره آزمون ومقدار سطح معنادري در آزمون كاي- دو در فرضيه كلي. 108
جدول 4- 7: نتايج آزمون نسبت فرضيه كلي. 110
جدول 4- 8: چگونگي توزيع نتايج براي آزمون كاي- دو در فرضيه اول. 111
جدول 4- 9: آماره آزمون و مقدار سطح معناداري در آزمون كاي دو در فرضيه اول. 112
جدول 4- 10: نتايج آزمون نسبت فرضيه اول. 113
جدول 4- 11: چگونگي توزيع نتايج براي انجام آزمون كاي-دو فرضيه دوم. 115
جدول 4- 12: آماره آزمون و مقدار سطح معني داري در آزمون كاي-دو فرضيه دوم. 116
جدول 4- 13: نتايج آزمون نسبت فرضيه دوم. 117
جدول 4- 14: چگونگي توزيع نتايج براي انجام آزمون كاي-دو فرضيه سوم. 119
جدول 4- 15: آماره آزمون و مقدار سطح معني داري در كاي-دو فرضيه سوم. 119
جدول 4- 16: نتايج آزمون نسبت فرضيه سوم. 120
جدول 4- 17: چگونگي توزيع نتايج براي انجام آزمون كاي-دو فرضيه چهارم. 122
جدول 4- 18: آماره آزمون و مقدار سطح معني داري در آزمون كاي-دو فرضيه چهارم. 122
جدول 4- 19: نتايج آزمون نسبت فرضيه چهارم. 124
جدول 4- 20: چگونگي توزيع نتايج براي انجام آزمون كاي-دو فرضيه پنجم. 125
جدول 4- 21: آماره آزمون و مقدار سطح معني داري در آزمون كاي-دو فرضيه پنجم. 125
جدول 4- 22: نتايج آزمون نسبت فرضيه پنجم. 127
جدول 5- 1: خلاصه آزمون فرضيات تحقيق. 132
شکل 1- 1: رابطه علت و معلولي در چهار منظر ارزيابي متوازن به شرح زير است.. 36
شکل 1- 2: چهارچوب كارت امتيازي متوازن. 39
شکل 2- 1: نقشه استراتژي شركت Saatchi & Saatchi 63
شکل 3- 1: مدل كارت امتيازي متوازن. 98
نمودار3- 1: الگوريتم مراحل انجام تحقيق. 86
مقدمه
در مورد سازمان تعاریف بسیاری ارائه شده است. کلاسیکها بر نقش ساختار در سازمان تاکید میکنند و نئوکلاسیکها به انسان توجه اساسی دارند. سازمانهای مکانیکی، سازمانهای ارگانیکی، سازمان یادگیرنده، سازمان به مثابه فرهنگ و انواع مختلفی از تعاریف دیگر که هریک از زوایهای خاص به سازمان مینگرند. اما یکی از استعارههای جالب در مورد سازمان، تشبیه سازمان به انسان است، در این تفکر به سازمان به مثابه موجودی زنده نگریسته میشود. اما در همه موجودات زنده، بویژه انسان، فاکتورهایی وجود دارد که از آنها به عنوان علایم حیاتی نام برده میشود.! آیا سازمان نیز علایم حیاتی دارد؟ آیا آنچنان که فشار خون و نبض انسان حامل پیام مرگ و زندگی میتوانند باشند، میتوان با اندازهگیری نبض و فشار خون سازمان نسبت به سلامت یا عدم سلامت آن آگاهی یافت؟ چارچوب کارت ارزیابی متوزان یکی از روشهای نوین و مفیدی است که کنترل استراتژیک در سازمان را برمبنای عوامل حیاتی آن امکانپذیر میسازد.