فایل بررسی سرمایه فکری سازمان بر رضایت شغلی و حفظ منابع انسانی کارکنان ادارات مرکزی بانک مسکن

دسته بندي : کالاهای دیجیتال » رشته مدیریت (آموزش_و_پژوهش)
این پایان نامه در قالب فرمت word قابل ویرایش ، آماده پرینت و ارائه به عنوان پروژه پایانی میباشد


فهرست مطالب

عنوان صفحه

فصل اول: کلیات تحقیق

1-1- مقدمه. 2

1-2- بیان مساله تحقیق : 2

1-3- اهميت پژوهش 3

1-4- اهداف پژوهش 6

1-5- فرضیات پژوهش 6

1-6- چارچوب نظري تحقيق: 7

1-7- قلمرو تحقيق 10

1-8- تعریف متغیرها 10

فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه تحقیق

2-1- مقدمه. 14

2-2- مبانی نظری سرمایه فکری 14

2-2-1- مفهوم سرمایه فکری..............................................................................14

2-2-2- سير تاريخي توسعه مفهوم و كاربرد سرمايه فكري 18

2-2-3- انواع سرمایه فکری 19

2-2-4-  اهمیت سرمایه فکری در سازمان..............................................................23

2-2-5- مديريت موفق سرمايه فكري 24

2-2-6- دلايل اندازه گيري سرمايه فكري توسط شركتها 25

2-2-7- الگوهای اندازه گیری سرمایۀ فکری 25

2-2-8- روش های اندازه گیری سرمایۀ فکری 27

2-2-9- بررسی شاخصهای سرمایۀ فکری در ایران 33

2-2-10- بررسی شاخصهای سرمایۀ فکری در کشورهای دیگر 34

2-3- مبانی نظری حفظ منابع انسانی و رضایت شغلی 34

2-3-1- تعريف مديريت 34

2-3-2- مديريت منابع انسانى و عملكرد مدير پرسنل 35

2-3-3- اهداف مديريت منابع انسانى 36

2-3-4-   وظايف مديريت منابع انسانى 36

2-3-5- وظايف اجرايى مديريت منابع انسانى 37

2-3-6- نگهداشت نیروی انسانی 39

2-3-7- رضايت شغلی  کارکنان 42

2-4- پیشینه تحقیق 54

2-4-1- پیشینه داخلی: 54

2-4-2- پیشینه خارجی: 57

2-5- مدل تحقيق 59

فصل سوم: روش شناسی تحقیق 

3-1- مقدمه.........................................................................................................................79 

3-2- روش تحقيق 62

3-3- روش و ابزار گرد آوري اطلاعات : 62

3-4- اعتبار و روایی  ابزار تحقیق 63

3-5- مقياس اندازه گيري 66

3-6- جامعه و نمونه آماري و روش نمونه گیری: 66

3-7- روش‌های تجزيه و تحليل اطلاعات: 67

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها

4-1- مقدمه. 69

4-2- بخش تحلیل توصیفی تحقیق 69

4-2-1-جنسیت. 69

4-2-2- تأهل............. 100

4-2-3- تحصیلات 101

4-2-4- سن..................................................................................................102

4-2-5- سابقه خدمت 73

4-3- بخش تحلیل استنباطی تحقیق 74

4-3-1- سرمایه فکری بر رضایت شغلی کارکنان ادارات مرکزی بانک مسکن تأثیر می گذارد........................................................................................................75

4-3-2- سرمایه فکری بر حفظ منابع انسانی کارکنان ادارات مرکزی بانک مسکن تأثیر میگذارد........................................................................................................76

4-3-3- سرمایه انسانی بر رضایت شغلی کارکنان ادارات مرکزی بانک مسکن تأثیر میگذارد. 77

4-3-5- سرمایه رابطه‏ای بر رضایت شغلی کارکنان ادارات مرکزی بانک مسکن تأثیر میگذارد. 79

4-3-6- سرمایه انسانی بر حفظ منابع انسانی کارکنان ادارات مرکزی بانک مسکن تأثیر می گذارد.......................................................................................................80

4-3-7- سرمایه ساختاری بر حفظ منابع انسانی کارکنان ادارات مرکزی بانک مسکن تأثیر می‎گذارد .............................................................................................................82

4-3-8- سرمایه رابطه‏ای بر حفظ منابع انسانی کارکنان ادارات مرکزی بانک مسکن تأثیر می‏گذارد...................................................................................................83

4-4- اولویت بندی ابعاد تأثیر گذار سرمایه فکری بر روی رضایت شغلی و حفظ منابع انسانی کارکنان ادارات مرکزی بانک مسکن................ 117

فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات

5-1- مقدمه. 86

5-2- یافته های تحقیق 86

5-2-1- سرمایه فکری بر رضایت شغلی کارکنان ادارات مرکزی بانک مسکن تأثیر میگذارد.......................................................................................................86

5-2-2- سرمایه فکری بر حفظ منابع انسانی کارکنان ادارات مرکزی بانک مسکن تأثیر میگذارد........................................................................................................120

5-2-3- سرمایه انسانی بر رضایت شغلی کارکنان ادارات مرکزی بانک مسکن تأثیر میگذارد.........................................................................................................87

5-2-4- سرمایه ساختاری بر رضایت شغلی کارکنان ادارات مرکزی بانک مسکن تأثیر میگذارد..........................................................................................................87

5-2-5- سرمایه رابطه‏ای بر رضایت شغلی کارکنان ادارات مرکزی بانک مسکن تأثیر میگذارد.......................................................................................................87

5-2-6- سرمایه انسانی بر حفظ منابع انسانی کارکنان ادارات مرکزی بانک مسکن تأثیر می‏گذارد................................. 88

5-2-7- سرمایه ساختاری بر حفظ منابع انسانی کارکنان ادارات مرکزی بانک مسکن تأثیر می‎گذارد...................................................................................................88

5-2-8- سرمایه رابطه‏ای بر حفظ منابع انسانی کارکنان ادارات مرکزی بانک مسکن تأثیر می‏گذارد......................................................................................................88

5-3-  نتیجه گیری..........................................................................................123      

5-4- پیشنهادات تحقیق 90

5-4-1- پیشنهادات اجرایی 90

5-4-2- پیشنهادات برای تحقیقات آتی 93

5-5- محدودیت‏های تحقیق....................................................................................................131

منابع و مآخذ. 115

منابع فارسی.................................................................................................116

ضمائم و پیوست ها 96


 


فهرست جداول 

عنوان صفحه

جدول 2-1:  تعاریف انتخاب سرمایۀ فکری 15

جدول 2-2:  مقایسۀ تعاریف سرمایه فکری و اجزای آن 17

جدول 2-3:  الگوهای موجود اندازه گیری سرمایۀ فکری 26

جدول2- 4: مقایسه مدل های اندازه گیری سرمایه فکری 33

جدول 3-1: میزان پایایی پرسشنامه‏های تحقیق 66

جدول 3-2: طیف پرسشنامه 66

جدول 4-1: توزیع جنسیت 70

جدول 4-2: توزیع تأهل 71

جدول 4-3: توزیع تحصیلات 71

جدول 4-4: توزیع سن 72

جدول 4-5: توزیع سابقه خدمت 73

جدول 4-6: آماره های مربوط به آزمون کولموگروف اسمیرنف 74

جدول شماره 4-7- مشخص‏كننده‌هاي كلي تحليل رگرسيوني تأثير سرمایه فکری بر رضایت شغلی 75

جدول 4-8- ضریب رگرسیونیِ سرمایه فکری و رضایت شغلی کارکنان ادارات مرکزی بانک مسکن...........................................................................................................75

جدول شماره 4-9- مشخص‏كننده‌هاي كلي تحليل رگرسيوني تأثير سرمایه فکری بر حفظ منابع انسانی..........................................................................................................76

جدول 4-10- ضریب رگرسیونیِ سرمایه فکری و حفظ منابع انسانی کارکنان ادارات مرکزی بانک مسکن 76

جدول شماره 4-11- مشخص‏كننده‌هاي كلي تحليل رگرسيوني تأثير سرمایه انسانی بر رضایت شغلی.........................................................................................................77

جدول 4-12- ضریب رگرسیونیِ سرمایه انسانی و رضایت شغلی کارکنان ادارات مرکزی بانک مسکن 77

جدول شماره 4-13- مشخص‏كننده‌هاي كلي تحليل رگرسيوني تأثير سرمایه ساختاری بر رضایت شغلی 78

جدول 4-14- ضریب رگرسیونیِ سرمایه ساختاری و رضایت شغلی کارکنان ادارات مرکزی بانک مسکن 78

جدول شماره 4-15- مشخص‏كننده‌هاي كلي تحليل رگرسيوني تأثير سرمایه رابطه‏ای بر رضایت شغلی 79

جدول 4-16- ضریب رگرسیونیِ سرمایه رابطه‏ای و رضایت شغلی کارکنان ادارات مرکزی بانک مسکن 80

جدول شماره 4-17- مشخص‏كننده‌هاي كلي تحليل رگرسيوني تأثير سرمایه انسانی بر حفظ منابع انسانی 81

جدول 4-18- ضریب رگرسیونیِ سرمایه انسانی و حفظ منابع انسانی کارکنان ادارات مرکزی بانک مسکن 81

جدول شماره 4-19- مشخص‏كننده‌هاي كلي تحليل رگرسيوني تأثير سرمایه ساختاری بر حفظ منابع انسانی 82

جدول 4-20- ضریب رگرسیونیِ سرمایه ساختاری و حفظ منابع انسانی کارکنان ادارات مرکزی بانک مسکن 82

جدول شماره 4-21- مشخص‏كننده‌هاي كلي تحليل رگرسيوني تأثير سرمایه رابطه‏ای بر حفظ منابع انسانی 83

جدول 4-23- نتایج مربوط به آزمون فریدمن 84



























فهرست نمودارها

عنوان صفحه

نمودار 2-1:  فرایند پردازش سرمایه فکری 19

نمودار 2-2: انواع سرمایه فکری 20

نمودار 4-1: توزیع جنسیت 70

نمودار 4-2: توزیع تأهل 71

نمودار 4-3: توزیع تحصیلات 72

نمودار 4-4: توزیع سن 73

نمودار 4-5: توزیع سابقه خدمت 74

نمودار 4-6: تأثير رگرسيوني متغير سرمایه فکری بر رضایت شغلی کارکنان ادارات مرکزی بانک مسکن 75

نمودار4-7: تأثير رگرسيوني متغير سرمایه فکری بر حفظ منابع انسانی کارکنان ادارات مرکزی بانک مسکن 77

نمودار4-8: تأثير رگرسيوني متغير سرمایه انسانی بر رضایت شغلی کارکنان ادارات مرکزی بانک مسکن 78

نمودار4-9: تأثير رگرسيوني متغير سرمایه ساختاری بر رضایت شغلی کارکنان ادارات مرکزی بانک مسکن 79

نمودار 4-10: تأثير رگرسيوني متغير سرمایه رابطه‏ای بر رضایت شغلی کارکنان ادارات مرکزی بانک مسکن 80

نمودار 4-11: تأثير رگرسيوني متغير سرمایه انسانی بر حفظ منابع انسانی کارکنان ادارات مرکزی بانک مسکن 81

نمودار 4-12: تأثير رگرسيوني متغير سرمایه ساختاری بر حفظ منابع انسانی کارکنان ادارات مرکزی بانک مسکن 83

نمودار 4-13: تأثير رگرسيوني متغير سرمایه رابطه‏ای بر حفظ منابع انسانی کارکنان ادارات مرکزی بانک مسکن 84

















فهرست اشکال

شكل 2-1- دو ديدگاه رضايت شغلي........................................................................50

شكل2-2-   طبقه بندی افرادی که در سازمان کار می کنند 53

شكل 2-3-  رابطه بين رضايت با عملكرد (كاركرد) 54





















 

چکیده

در عصر فرا رقابتی سازمانها با محیطی رو برو هستند که مشخصه آن افزایش پیچیدگی و جهانی شدن و پویایی است. لذا سازمانها برای استمرار و استقرار خود با چالشهای نوینی مواجه اند که برون رفت از این چالشها مستلزم توجه بیشتر به توسعه و تقویت مهارتها و تواناییهای درونی است که این کار از طریق مبانی دانش سازمانی و سرمایه فکری صورت می گیرد که سازمانها از آنها برای رسیدن به عملکرد بهتر در دنیای کسب و کار استفاده می کنند. دانش و سرمایه فکری بعنوان استراتژیهای پایدار برای حصول و نگهداری مزیت رقابتی سازمانها تشخیص داده شده است و لذا در جهان دانش محور کنونی قابلیتهای سازمانی بر اساس دانش و سرمایه فکری بوده است و مدیران بایستی درک کنند که چه قابلیتهایی برای حفظ مزیت رقابتی شدن لازم است. 

هدف از این تحقیق بررسی تأثیر سرمایه فکری سازمان بر رضایت شغلی و حفظ منابع انسانی کارکنان ادارات مرکزی بانک مسکن بوده است که بدین منظور 292 نفر از کارکنان، مدیران و معاونین ادارات مرکزی بانک مسکن شهر تهران به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب و به پرسشنامه‏های برگرفته از مقاله ماریلینا و ماتیو (2011) پاسخ گفتند. در پایان نتایج به دست آمده از پرسشنامه‏های تحقیق به کمک آزمون رگرسیون خطی دو متغیره مورد تحلیل قرار گرفته و نتایج نشان داد که سرمایه فکری بر رضایت شغلی و  حفظ منابع انسانی کارکنان ادارات مرکزی بانک مسکن شهر تهران تأثیر معنی داری (P<0/01) دارند.

کلید واژه‏ها: سرمایه فکری، رضایت شغلی، حفظ منابع انسانی، بانک مسکن شهر تهران















فصل اول:

"کلیات تحقیق"
























1-1- مقدمه

در عصر فرا رقابتی، سازمانها در محیطی قرار دارند که مشخصه آن افزایش پیچیدگی و جهانی شدن و پویایی است لذا سازمانها برای استمرار و استقرار خود با چالشهای نوینی مواجه می باشند که برون رفت از این چالشها مستلزم توجه بیشتر به توسعه و تقویت مهارتها و تواناییهای درونی است که این کار از طریق مبانی دانش سازمانی و سرمایه فکری صورت می گیرد که سازمانها از آنها برای رسیدن به عملکرد بهتر در دنیای کسب و کار استفاده می کنند. دانش و سرمایه فکری بعنوان استراتژیهای پایدار برای حصول و نگهداری مزیت رقابتی سازمانها تشخیص داده شده است(بارنی۱۹۹۱،دارکر ۱۹۸۸،گرانت۱۹۹۱). از طرفی دیگر هر سازماني با نيروي انساني ايجاد و بدون آن قادر به ادامه حيات نخواهد بود. بنابراين شناخت نيازها، انگيزهها، تمايلات، عوامل رضايت و عدم رضايت کارمندان به عنوان یکی از مزیت های رقابتی سازمان نه تنها لازم است بلکه جهت اتخاذ سياستهاي صحيح، راهبردهاي مناسب و برنامههاي مؤثر ضروري ميباشد. 

 با توجه به موارد گفته شده، در اين فصل به بررسي كليات تحقيق پرداخته شده است. ابتدا مساله اصلي تحقيق بيان گردیده و سپس اهميت و ضرورت تحقيق مورد بررسي قرار گرفت و در ادامه به اهداف اساسي تحقيق و فرضیات تحقيق، چارچوب نظري تحقيق و مدل مفهومی تحقیق پرداخته شده و در انتها نيز واژه ها و اصطلاحات تخصصي تحقیق تعريف شد.

 

دسته بندی: کالاهای دیجیتال » رشته مدیریت (آموزش_و_پژوهش)

تعداد مشاهده: 3491 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.doc

فرمت فایل اصلی: Docx

تعداد صفحات: 120

حجم فایل:1,955 کیلوبایت

 قیمت: 65,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل