مبانی و پیشینه نظری کیفیت سود
دسته بندي :
کالاهای دیجیتال »
رشته مدیریت (آموزش_و_پژوهش)
مبانی و پیشینه نظری کیفیت سود
توضیحات: فصل دوم مقاله کارشناسی ارشد و دکترا (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو مقاله
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)
نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc
قسمتی از متن مبانی نظری و پیشینه
کیفیت سود
صرف نظر از چگونگی استفاده از ارقام سود گزارش شده، کیفیت سود بایستی مدنظر قرار گیرد. کیفیت سود در تحقیقات قبلی تعریف متعددی دارد و اجماعی بر روی تعریف آن وجود ندارد.
کیفیت سود را می توان به سه دسته تقسیم کرد: پایداری سود، سطوح اقلام تعهدی و سودی که منعکس کننده معاملات اقتصادی مربوط است (McNichals, 2002). پایداری سود به معنی استمرار سود جاری است. هر چه سود بیشتر باشد، یعنی شرکت توان بیشتری برای حفظ سودهای جاری دارد و فرض می شود کیفیت سود شرکت بالاتر است(ثقفی و کردستانی، 1383).
به طور کلی هر چه سود گزارش شده به استفاده کنندگان کمک کند تا تصمیمات بهتری بگیرند، آن سود با کیفیت تر محسوب می شود. اما به دلیل آنکه افراد از اطلاعات در تصمیمان متفاوتی استفاده می کنند امکان ارایه یک تعریف جامعه از سود وجود ندارد. از طرف دیگر سایر معیارها نیز بر مفید بودن اطلاعات سود تاثیر می گذارد. از جمله این اطلاعات(غیر مالی)، توانایی تجزیه و تحلیل و پردازش اطلاعات توسط استفاده کنندگان و سایر محدودیت های بالقوه ای است که بر سر راه استفاده کنندگان قرار می گیرد.
معیار ارزیابی
اجزای مربوط
چند نمونه از مطالعات انجام شده
1- سری زمانی خصوصیات سود
1- پایداری سود
2- قابلیت پیش بینی
3- نوسان پذیری
(Collins, 1989);
(Lipe, 1990).
2- روابط بین سود، ارقام تعهدی و جریان های نقدی آزاد
1- نسبت وجه نقد حاصل از فعالیت های عملیاتی به سود
2- تغییر در کل ارقام تعهدی
3- پیش بینی ارقام تعهدی غیرعادی
4- پیش بینی روابط بین ارقام تعهدی و جریان های نقدی
(DeAngelo, 1986);
(Palepu et al, 2000);
(Dichow, 2002).
3- ویژگی های کیفی چارچوب نظری
مربوط بودن، قابل اتکا بودن
(Barth, 2001);
(Lev and Zorwin, 1999).
4- تاثیرپذیری در تصمیم
روابط معکوس بین پیش بینی و قضاوت در گزارش گری و کیفیت سود
میزان منفعتی که تهیه کنندگان اطلاعات از قضاوت و پیش بینی خواهند برد.
(Warfield, 1992)
جدول شماره 2-1- چارچوب و معیار ارزیابی کیفیت سود