تعیین اهداف جذب منابع با رویکرد منطق فازی و شبکه های عصبی در موسسات مالی و اعتباری
دسته بندي :
کالاهای دیجیتال »
رشته مدیریت (آموزش_و_پژوهش)
فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)
تعداد صفحه:162
پایاننامه کارشناسی ارشد رشته حسابداری
فهرست مطالب :
1 فصل اول-طرح تحقیق 0
1-1 مقدمه. 1
1-2 بیان مسئله تحقیق.. 2
1-3 ضرورت انجام تحقیق.. 3
1-4 فرضیه و اهداف.. 6
1-4-1 فرضیه 6
1-4-2 اهداف 6
1-5 روش تحقیق.. 6
1-6 قلمرو تحقیق.. 8
1-7 بررسی اجمالی منابع در سالهای اخیر. 8
1-7-1 رابطه منابع (سپردهها) با مصارف (تسهیلات) 8
1-7-2 رابطه پسانداز و تورم 9
1-8 محدودیتهای انجام تحقیق.. 11
1-9 ساختار کلی تحقیق.. 12
1-10 تعاریف واژگان.. 14
2 فصل دوم - ادبیات و پیشینه تحقیق 16
2-1 مقدمه. 17
2-2 پول.. 18
2-2-1 خلاصهای از پیدایش پول 18
2-2-2 خلاصهای از وظایف و ویژگیهای پول در جامعه 19
2-2-3 اصطلاحات مرتبط با پول 21
2-3 بانکداری.. 25
2-4 مؤسسات مالی و اعتباری و بانک مرکزی.. 27
2-4-1 تعریف مؤسسات مالی و اعتباری 27
2-4-2 اهداف مؤسسات مالی و اعتباری 27
2-4-3 بانک مرکزی 28
2-4-4 انواع بانکها و مؤسسات مالی و اعتباری 29
2-4-5 رقابت بانکها و مؤسسات مالی و اعتباری در جذب منابع 30
2-5 جذب منابع.. 30
2-5-1 مفهوم جذب منابع 30
2-5-2 مفهوم تعیین اهداف جذب منابع 30
2-5-3 عوامل مؤثر برجذب منابع 31
2-5-4 نقش پیشبینی در تعیین اهداف جذب منابع و ارزیابی عملکرد 32
2-6 پیشبینی و روشهای آن.. 35
2-6-1 جایگاه پیشبینی در علم 36
2-6-2 تعریف پیشبینی 38
2-6-3 جایگاه پیشبینی در مؤسسات مالی و اعتباری 38
2-6-4 سیستم پیشبینی 38
2-6-5 طبقهبندی پیشبینی 40
2-7 شبکه عصبی و منطق فازی.. 45
2-7-1 شبکه عصبی.. 45
2-7-2 منطق فازی 57
2-7-3 شبکه عصبی – فازی 61
2-8 پیشینه. 65
2-8-1 پیشینه داخلی 65
2-8-2 پیشینه خارجی 74
3 فصل سوم - روش تحقیق 81
3-1 مقدمه. 82
3-2 متدولوژی تحقیق.. 82
3-3 جامعه آماری.. 84
3-4 شیوه گردآوری اطلاعات.. 84
3-5 نحوه آمادهسازی دادهها 84
3-5-1 جمعآوری داده و یکسان کردن دادهها 85
3-5-2 پاکسازی داده 85
3-5-3 انتخاب ویژگی 87
3-5-4 نمونهبرداری 87
3-5-5 تبدیل داده 88
3-6 بررسی متغیرهای تحقیق.. 90
3-6-1 نظریههای تقاضای پول 90
3-6-2 متغیرهای تأثیرگذار بر منابع 93
3-7 ساختار شبکه عصبی- فازی.. 98
3-8 ساختار پیشبینی.. 98
3-9 ساختار تعیین اهداف.. 99
4 فصل چهارم - تجزیه وتحلیل دادهها 101
4-1 مقدمه. 102
4-2 شبکه عصبی فازی.. 102
4-3 اجرای.. 102
4-3-1 طراحی الگوی شبکه عصبی فازی 102
4-3-3 اجرای مدل 103
4-4 روش تجزیهوتحلیل اطلاعات.. 103
4-5 اندازهگیری میزان خطا در پیشبینی.. 104
4-6 اندازهگیری میزان انحراف در تعیین اهداف جذب منابع.. 105
4-6-1 انحراف منابع محقق شده باهدفگذاری به روش جاری 105
4-6-2 انحراف منابع محقق شده باهدفگذاری بر اساس 150درصد پیشبینی 105
5 فصل پنجم - نتایج وپیشنهادات 106
5-1 مقدمه. 107
5-2 بررسی نتایج سیستم پیشبینی.. 107
5-3 بررسی نتایج سیستم هدفگذاری.. 108
5-4 بررسی فرضیه و اهداف.. 111
5-5 نتیجهگیری.. 115
5-6 پیشنهادات.. 118
6 فهرست منابع 119
7 پیوستها 124
فهرست جداول :
جدول شماره 2- 1: عملکرد واقعی-هدفگذاری به روش معمولی(روش جاری) –هدفگذاری بر اساس150% پیشبینی . 32
جدول شماره 2- 2: تاریخچه شبکه عصبی.. 46
جدول شماره 2- 3: چکیدهای از پیشینههای داخلی.. 65
جدول شماره 2- 4: ادامه چکیدهای از پیشینههای داخلی.. 66
جدول شماره 2- 5: چکیدهای از پیشینههای خارجی.. 74
جدول شماره 2- 6: ادامه چکیدهای از پیشینههای خارجی.. 75
جدول شماره 3- 1: تاریخ های دادهها 97
جدول شماره 5- 1 : مجموع خطای پیش بینی مانده منابع آتی و مانده منابع محقق شده واقعی در هر دو موسسه مالی و اعتباری.. 107
جدول شماره 5- 2 : مجموع خطای بین هدف گذاری بر اساس روش جاری و منابع جذب شده واقعی در هر دو موسسه مالی و اعتباری.. 109
جدول شماره 5- 3 : مجموع خطای هدف گذاری بر اساس 150 درصد پیش بینی و منابع جذب شده واقعی در هر دو موسسه مالی و اعتباری.. 110
جدول شماره 5- 4 : مقایسه خطای تعیین اهداف به روش جاری و تعیین اهداف بر اساس 150 درصد پیش بینی 111
جدول شماره 5- 5 : مقایسه میانگین جذب یا کسر منابع به دور روش هدف گذاری در دو موسسه A و B با میزان واقعیت 113
جدول شماره 5- 6: روابط بین متغیرهای.. 116
جدول شماره 5- 7 : ادامه روابط بین متغیرهای.. 117
پیوست شماره 6- 1: جدول نتایج در موسسه مالی و اعتباری الف 125
پیوست شماره 6- 2: ادامه جدول نتایج در موسسه مالی و اعتباری الف 126
پیوست شماره 6- 3: ادامه جدول نتایج در موسسه مالی و اعتباری الف 127
پیوست شماره 6- 4: ادامه جدول نتایج در موسسه مالی و اعتباری الف 128
پیوست شماره 6- 5: ادامه جدول نتایج در موسسه مالی و اعتباری الف 129
پیوست شماره 6- 6: ادامه جدول نتایج در موسسه مالی و اعتباری ب 130
پیوست شماره 6- 7: ادامه جدول نتایج در موسسه مالی و اعتباری ب 131
پیوست شماره 6- 8: ادامه جدول نتایج در موسسه مالی و اعتباری ب 132
فهرست اشکال :
شکل شماره 1- 1: نمودار مربوط به سود مؤسسات مالی و اعتباری، تورم و نرخ سود واقعی 11
شکل شماره 1- 2: چارت ساختار پژوهش. 13
شکل شماره 2- 1: عملکرد واقعی-هدفگذاری روش معمولی(روش جاری) –هدفگذاری بر اساس150% پیشبینی–مثال1. 33
شکل شماره 2- 2: عملکرد واقعی-هدفگذاری روش معمولی(روش جاری) – هدفگذاری بر اساس150% پیشبینی–مثال2. 34
شکل شماره 2- 3: سیستم پیشبینی) جعفر نژاد-1385 ( 39
شکل شماره 2- 4: ساختار یک نرون (ویکی پدیا) 47
شکل شماره 2- 5: تابع ریاضی نرون عصبی(مبانی شبکههای عصبی،محمدباقر منهاج،دانشگاه صنعنی امیرکبیر،چاپ چهارم،تهران،1391، صفحه 43) 48
شکل شماره 2- 6: ساختار یک شبکه بازگشتی.. 49
شکل شماره 2- 7: نمودارتوابع فعالسازی مورداستفاده درشبکههای عصبی.. 51
شکل شماره 2- 8: شبکه عصبی چندلایه پیشخور( اس وی کارتالوپس، منطق فازی و شبکههای عصبی ، صفحه 86.) 55
شکل شماره 5- 1 : نمودار خطای بین پیش بینی مانده منابع آتی و مانده منابع محقق شده واقعی در هر دو موسسه مالی و اعتباری 108
شکل شماره 5- 2 : نمودار خطای بین هدف گذاری بر اساس روش جاری و منابع جذب شده واقعی در هر دو موسسه مالی و اعتباری.. 109
شکل شماره 5- 3 : نمودار خطای هدف گذاری بر اساس 150 درصد پیش بینی و منابع جذب شده واقعی در هر دو موسسه مالی و اعتباری.. 110
چکیده :
قدرت و اعتبار موسسات مالی و اعتباری به پول هایی است که سپرده گذاران در آنها سپرده نموده اند و پیشرفت و بقای هر یک از موسسات مذکور به میزان سهم از منابع کل بازار بستگی دارد و افزایش سهم از منابع بازار نیازمند تلاش مستمر و برنامه ایی قوی ، جامع با الگویی مناسب در قالب اهداف جذب منابع کل و جزء می باشد. از آن جایی که تصمیمات مدیریتی از قبیل انتخاب و انتصاب و جابجایی مسئولان شعب و دوایر و پرداخت عایدات غیر مستمر و مواردی از این قبیل به میزان تحقق اهداف جذب منابع ارتباط دارد و همچنین سنجش میزان تحقق اهداف جذب منابع در هریک از شعب موسسات مالی و اعتباری متاثر از نوع و میزان هدف گذاری جزء می باشد ، با نگرش شناسایی نقاط ضعف سیستم هدف گذاری جاری در موسسات مالی و اعتباری و بهبود فرآیند سنجش عملکرد و جلوگیری از کاهش نرخ تلاش بعد از رسیدن به هدف و قبل از اتمام دوره ، در این پژوهش میزان منابع آتی شعب دو موسسه مالی و اعتباری با رویکرد تلفیقی از شبکه های عصبی و منطق فازی و خلق معادله ابتکاری و با استفاده از متغیر های جدید پیش بینی و سپس با توجه به تغییرات منابع هر یک از شعب هدف گذاری با ضریب اطمینان ثابتی صورت پذیرفت و در ادامه هدف گذاری به روش های جاری و روش فرا ابتکاری با واقعیت جذب منابع مقایسه شد .
واژگان کلیدی: تعیین اهداف، جذب منابع، شبکههای عصبی، منطق فازی.
مقدمه :
بانکداری، صنعت بزرگ هر کشور است و بانکها و موسیات مالی و اعتباری محل نگهداری انبوه سپردههای افراد جامعه میباشند، بین بانکها و مؤسسات مالی و اعتباری بر سر جذب سپردهها رقابت وجود دارد و تلاشهای همهجانبه از قبیل تبلیغات، ارائه نرخهای بالاتر پرداخت سود سپردهها و... در جهت افزایش سهم منابع بازار نشانگر اصل و واقعیت رقابت میباشد.
بانکها و مؤسسات مالی و اعتباری اهداف کل جذب منابع را تعیین و به زیرمجموعه خود ابلاغ مینمایند، اطلاع از آینده در خصوص منابع آتی، میتواند موسسه مالی و اعتباری را در هدفگذاری توانمند سازد، اطلاع از آینده از طریق پیشبینی صورت میپذیرد. از نگاهی دیگر دنیای امروز دنیای تغییرات است و اطلاع و آگاهی از آینده و شرایط و موقعیتهای پیش رو عاملی مهم در حفظ حیات سازمانهای مالی است. همواره هدفگذاری در اغلب سازمانها با نگرش رسیدن به رشد و تعالی صورت میپذیرد و زمانی میتوان هدفگذاری مؤثر و کارایی داشت که بتوان برآورد و پیشبینی نسبتاً دقیقی از آینده داشت. پیشبینی دارای ساختارهای متفاوتی میباشد و از روشهای متفاوتی استفاده مینماید که در این پژوهش هدفگذاری بر اساس پیشبینی ازنقطهنظر پیشبینی کمی موردبررسی قرارگرفته است.
با پیشرفت علم استفاده از روشهای نوین و هوشمند پیشبینی در اغلب سازمانهای مالی با ساختار پیچیده رونق گرفته است و به همین جهت در این تحقیق سعی شده از شبکههای عصبی و منطق فازی استفاده شود و کاربرد ترکیب این دو روش در پیشبینی برای هدفگذاری جذب منابع و مقایسه آن با هدفگذاری بدون پیشبینی موردبررسی قرار گیرد.
در این فصل مسئله تحقیق و ضرورت انجام آن بیان میشود و در ادامه فرضیات و روش تحقیق. ابزار گردآوری اطلاعات و روش تجزیهوتحلیل آن ارائهشده است. در ادامه نیز قلمرو تحقیق و در پایان محدودیتها و تعاریف واژگان آورده شده است.
مؤسسات مالی و اعتباری برای رشد و تعالی نیاز به جذب منابع دارند و جذب منابع توسط شعبهها آنان در این بازار پر از رقابت با ارائه خدمات متنوع از اهمیت بالایی در گسترش حجم فعالیتها و سودآوری برخوردار است. هدفگذاری مدیران عالی مؤسسات مالی و اعتباری همواره در جهت گسترش حجم فعالیتها و سودآوری بیشتر بوده است. مدیران مؤسسات مالی و اعتباری برای مقاطع سهماهه یا ششماهه و یا سالانه هدفگذاری را برای هر یک از شعب تحت پوشش انجام میدهند که اغلب این هدفگذاریها بر اساس توانایی در تحقق اهداف دورههای گذشته، منصوب نمودن سهمی از کل هدف افزایش سهم بازار، درجه هر شعبه و... میباشد.
زمانی که هدفگذاری بر اساس پیشبینی با معیارها و واقعیتها صورت بپذیرد، اندازهگیری عملکرد واقعیتر خواهد بود. بهعبارتدیگر تلاش بیشتر و کمکاری قابلتشخیص است. بهطور مثال اگر هدف جذب منابع برای برخی از شعبههای یک موسسه مالی و اعتباری پایینتر از حد معمول و توان آنان تعیینشده باشد این موضوع خارج از تصور نیست که نرخ تلاش شعبههای موصوف بعد از رسیدن به هدف تنزل یابد و تلاش بیشتر روی حفظ منابع تا پایان مقطع هدفگذاری معطوف شود و یا بالعکس سهم یک شعبه و یا چند شعبه از اهداف جذب منابع آنقدر بالا باشد که امکان تحقق هدف با شرایط و روند فعلی ممکن نباشد و تلاش شعب تشخیص داده نشود و از طرفی دیگر به آن شعبهها سهم جذب منابع، شعبههای دیگری تخصیص دادهشده که نرخ تلاش آنها بعد از رسیدن به هدف تنزل یافته و با گذر زمان هدف سوخت میباشد.
ما در طی روز بعضاً تصمیماتی میگیریم که این تصمیمات بر مبنای فرضیاتی در ذهن ما از آینده است، در شکل بزرگتر در سازمانهای بزرگ ازجمله مؤسسات مالی و اعتباری اتخاذ تصمیم با پیشبینی بر اساس فرضیات ذهنی ممکن نخواهد بود و یا صحیح نمیباشد بنابراین مؤسسات مالی و اعتباری محتاج پیشبینیهای نسبتاً دقیقی مبتنی بر روشهای علمی نوین برای هدفگذاری مطلوبتر میباشند.
دانستن سهم از آینده در بخش منابع در بودجهریزی و تعیین مصارف و... تأثیر مهم و بسزایی دارد و بهطورکلی مدیران باید بکوشند مدلی را برای پیشبینی انتخاب نمایند که پاسخگوی نیازهای سازمان متناسب با فعالیت آنان باشد در بسیار از موارد انتخاب روش غلط ممکن است سازمان را با نتایج ناخوشایندی رهنمون سازد اگرچه پیشبینی بهندرت با واقعیت تطبیق دارد ولی باید کوشید تا خطاهای آن را به حداقل رساند.
و...