مبانی نظری وپیشینه تحقیق سرمایه اجتماعی و نقش مدیران
دسته بندي :
کالاهای دیجیتال »
رشته مدیریت (آموزش_و_پژوهش)
جزئیات:
توضیحات: فصل دوم پژوهش کارشناسی ارشد و دکترا (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همرا با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی و فارسی دارد (به شیوه APA)
سرمایه اجتماعی و نقش مدیران
مقدمه:
یک سازمان برای آنکه به اهداف عالی خود دست یابد باید به دو مقوله "مدیریت" و" سرمایه اجتماعی" توجه داشته باشد. چرا که در جهان صنعتی امروز صرفا برخوردار بودن از مهارت های مدیریتی برای موفقیت یک مدیر کافی نیست، بلکه مدیران باید شناختی اساسی از تفاوت میان "مدیریت" و" رهبری" داشته باشند و بدانند چگونه این دو فعالیت برای تحقق موفقیت سزمان باید باهم ترکیب شوند.
امروزه سرمایه اجتماعی، نقشی بسیار مهمی در مدیریت نوین جوامع ایفا می کند به طوری که اثربخشی سایر سرمایه منوط به وجود این سرمایه خواهد بود.لذا بدون وجود سرمایه اجتماعی، پیمودن راههای توسعه و تکامل فرهنگی و اقتصادی ناهموار و دشوار می شوند.ازاین رو موضوع سرمایه اجتماعی به عنوان یک اصل محوری برای دستیابی به توسعه محسوب شده و مدیرانی موفق قلمداد می شوند که بتوانند در ارتباط با جامعه و با توجه به اهمیت مقوله سرمایه اجتماعی و مدیریت آن،به تولید و توسعه سرمایه اجتماعی بیشتری نایل گردند.
تعهد سازمانی
به عنوان يك بعد مهم سرمایه اجتماعی،تعهد سازماني، هويتی روانشناختي است كه يك فرد نسبت به سازمان متبوع خود احساس ميكند(Mowday, 1982:24). لذا در نمود عینی تعهد سازماني، روابط كارکنان را با سازمان منعكس ميكند و بر تصميم به ماندن اعضا در آن سازمان دلالت دارد(Meyer & Allen, 1997:61-89). افراد با نيازها، مهارتها و انتظاراتي وارد سازمان ميشوند و مایلند در محيطي كار كنند كه بتوانند از تواناييهایشان استفاده و نيازهايشان را ارضاء كنند. چنانچه سازمانها اين فرصتها را براي كارکنانشان ايجاد كنند، سطح تعهد سازماني افزايش میيابد (Vakola & Nikolaou, 2005:160)در حقيقت ميتوان پيوندي بين تعهد سازماني و فعاليتهاي اجتماعي سازمان انتظار داشت كه مستقيماً به ارضاء نيازهاي کارکنان ميپردازد (پيترسون، 2004). با اين حال هنوز كاملاً مشخص نیست كه چگونه فعاليتهاي اجتماعي سازمان كه مرتبط با ديگر ذینفعان است، بر تعهد سازماني كارکنان تاثير ميگذارد.
در حقيقت ميتوان پيوندي بين تعهد سازماني و فعاليتهاي اجتماعي سازمان انتظار داشت كه مستقيماً به ارضاء نيازهاي کارکنان ميپردازد(Peterson, 2004: 3) با اين حال هنوز كاملاً مشخص نیست كه چگونه فعاليتهاي اجتماعي سازمان كه مرتبط با ديگر ذینفعان است، بر تعهد سازماني كارکنان تاثير ميگذارد. در این راستا، مطالعات پيترسون (2004) و برامر و همکاران (2007) خاطر نشان ميكند كه اينگونه فعاليتها تاثير مثبتي بر تعهد سازماني ميگذارند. با اين وجود نياز است مفهوم تعهد سازماني بهخوبي تحليل شود. مطالعه مير و آلن(1991) سه بعد تعهد را كه شامل مولفه هاي عاطفی، مستمر و هنجاري است، آشكار ميسازد
- Organizational Commitment