فایل و تحقیق-مهارتهای برقراری ارتباط و تفکر خلاق- در 60 صفحه-docx

دسته بندي : کالاهای دیجیتال » رشته علوم اجتماعی (آموزش_و_پژوهش)

این تحقیق در مورد مهارتهای برقراری ارتباط و تفکر خلاق در 60 صفحه در قالب ورد و قابل ویرایش می باشد

مقدمه:

برقراری ارتباط با دیگران برای بشر که موجودی اجتماعی است یک امر طبیعی و مهم به شمار می‌آید. از آنجایی که ما انسانها به شکل گروهی زندگی می‌کنیم، چه بخواهیم و چه نخواهیم دائماً در حال برقراری ارتباط با دیگران هستیم. همه اعمال ما نوعی ارتباط به حساب می‌آیند. تکان دادن سر، روی برگرداندن، اشارات چشمی یا بدنی و… هر یک می‌توانند پیامی را به دنبال داشته و در برگیرنده انواع ارتباط و تعامل با دیگران باشند. حتی سکوت نیز در برخی مواقع می‌تواند نشانه‌های ارتباطی مختلفی را در برداشته باشد. همانطور که می‌دانیم ارتباطات زمانی کارآمد خواهند بود که به شیوه مثبت و سازنده برقرار شوند و در غیر این صورت دردسر آفرین خواهند شد. برخی افراد از برقراری ارتباط موثر ناتوان هستند چرا که عناصر ارتباط و عوامل موثر بر آن و موانع بر سر راه ارتباط صحیح را نمی‌شناسند. در این بروشور به اصول و چگونگی یادگیری مهارت ارتباط موثر با دیگران می‌پردازیم.

ضرورت مهارت ارتباط موثر

برای کلیه فعالیت‌های اجتماعی از جمله دوست‌یابی، ازدواج، تحصیل، اشتغال، بر طرف کردن نیازهای روزانه و … نیازمند برقراری ارتباط موثر با دیگران هستیم و اگر این مهارت را به خوبی نیاموخته باشیم، در اغلب فعالیت‌های اجتماعی، آنگونه که می‌خواهیم پیش نرفته و رضایت ما تأمین نخواهد شد. به عنوان مثال اگر شما نتوانید با همسر، فرزند، والدین یا رئیس‌تان به طور موثر ارتباط برقرار کنید. تعامل صحیحی بین شما شکل نمی‌گیرد و نمی‌توانید صحبت یا ایده‌های یکدیگر را درک کنید.

عدم توانایی برقراری ارتباط موثر باعث شکل‌گیری تعارضات بین فردی و در نهایت انزوا و تنهایی افراد خواهد شد. اما خوشبختانه یکی از اصول مهارت‌های زندگی از جمله ” ارتباط موثر” آن است که قابل یادگیری بوده و همه می‌توانند با فراگیری و تمرین آن عملکرد موثرتری در تعامل با دیگران داشته باشند.

راهکارهای برقراری ارتباط موثر      

۱) شنونده خوبی، برای آنچه طرف تعامل شما می‌گوید باشید. اغلب ما آن چنان درگیر افکار و احساسات خود هستیم که واقعاً به آنچه دیگران می‌گویند گوش نمی‌دهیم.

۲) به فرستنده فهماندن که به او گوش می‌دهید (از طریق زبان بدن یا اصوات دلگرم کننده مثل”آها”)

۳) تکرار و انعکاس آنچه که سخنگو می‌گوید.

۴) انتخاب زمان مناسب برای صحبت.

۵) برقراری ارتباط غیر کلامی مانند: تکان دادن سر، تماس چشمی خوب و حالات چهره‌ای خوشایند.

۶) سعی در پی بردن به احساس دیگران.

۷) ارائه راه‌ حل‌های احتمالی

۸) ادا کردن آنچه که گفته شد تا مطمئن شوید منظور را به درستی فهمیده‌اید.

۹) ارائه فیدبک یا بازخورد دلگرم کننده همراه با تحسین.

۱۰) مثبت نگر باشید، حتی اگر با چهره انتقادی یا خشک از طرف مقابل‌تان روبرو شدید به موقعیت و برقراری ارتباط با دیدی، مثبت بنگرید

۱۱) راحت و آرام باشید، چون داشتن احساساتی مثال اضطراب و ناراحتی این برداشت را به طرف مقابل‌تان القا خواهد کرد که شما از اعتماد به نفس یا دانش کافی برخوردار نیستید

۱۲) خودتان باشید، و از گرفتن نقش‌ها یا ژست‌هایی مصنوعی که گمان می‌کنید جلوه‌ی بهتری از شما ارائه می‌دهد، اجتناب کنید

۱۳) همیشه و در هر موقعیتی سر وقت و به موقع سرقرارتان حاضر شوید، حتی در برخورد اول سعی کنید چند دقیقه هم زودتر برسید.

۱۴) رفتاری همراه با فروتنی و ادب داشته باشید و از کوچک شمردن، بی‌اهمیت دانستن و تمسخر بحث با طرف مقابل‌تان اجتناب نمایید.

کسب این مهارت به ما می‌آموزد برای درک موقعیت دیگران چگونه به سخنان آنان فعالانه گوش دهیم وچگونه دیگران را ازاحساس ونیازهای خود آگاه نماییم تا ضمن به دست آوردن خواسته های خود طرف مقابل نیز احساس رضایت نماید

تعریف ارتباط موثر:

ارتباط موثر رابطه ای است کلامی وغیرکلامی بین دویا چند نفرکه درطی آن، افراد می‌توانند عقاید، خواسته‌ها، نیازها وهیجانات خود را بیان نمود

دسته بندی: کالاهای دیجیتال » رشته علوم اجتماعی (آموزش_و_پژوهش)

تعداد مشاهده: 4781 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: docx

تعداد صفحات: 60

حجم فایل:180 کیلوبایت

 قیمت: 55,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل