تحقیق و پژوهش-ساختمان و طرز کار موتورهای احتراقی -در 300 صفحه-docx

دسته بندي : کالاهای دیجیتال » رشته مکانیک (آموزش_و_پژوهش)

فهرست

موتور 10

موتور برون سوز 10

انواع. 11

موتور درون‌سوز اتو. 11

موتور دو زمانه. 12

موتور چهار زمانه. 12

موتور شش زمانه. 12

چرخه اتکینسون.. 12

موتورهای دوار بدون پیستون.. 12

موتورهای احتراق پیوسته. 13

موتورهای احتراق ناپیوست... 13

سامانه جرقه‌زنی موتور اتو. 13

ویژگی‌ها 13

موتور درون‌سوز 14

انواع. 14

موتور درون‌سوز اتو. 14

موتور درون‌سوز دیزل.. 15

موتور درون‌سوز وانکل.. 15

موتور دو زمانه. 15

موتور چهار زمانه. 15

موتور شش زمانه. 15

چرخه اتکینسون.. 15

موتورهای دوار بدون پیستون.. 16

موتور شبه توربین.. 16

موتورهای احتراق پیوسته. 16

موتورهای احتراق ناپیوسته. 16

توربین گازی.. 16

شیوه کار 16

نمونه آزمایشگاهی یک موتور HCCI 18

تاریخچه. 18

شیوه کار 19

روش‌ها 19

موتور بخار 21

توربین بخار 22

انواع توربین.. 22

محرک ژنراتورهای برق.. 24

موتور درون‌سوز اتو. 24

موتور درون‌سوز دیزل.. 25

موتور درون‌سوز وانکل.. 25

ویژگی‌ها 27

انواع موتور 28

مقدماتی درباره موتور: 30

موتور 32

موتور اتومبیل.. 34

موتور الکتریکی.. 36

نخستین موتورهای بخار: 46

موتور از دیدگاه علم برق.. 46

موتور الکتریکی.. 46

موتورهای درون‌سوز: 47

انواع موتورهای درون‌سوز: 48

موتور درون سوز اتو. 48

موتور درون سوز دیزل: 48

موتورهای دوار بدون پیستون: 49

موتور شبه توربین: 49

موتور درون سوز وانکل: 49

موتورهای احتراق پیوسته: 50

موتورهای احتراق ناپیوسته: 50

توربین گازی: 51

تاریخچه توربین گازی: 51

چرخه برایتون، اساس کارکرد توربین‌های گاز: 52

انواع توربین گاز: 53

توربین‌های گاز برای تولید انرژی مکانیکی.. 54

موتورهای جت... 54

اصول کار توربوجت... 54

اصول کار موتور توربوفن.. 54

توربوشفت‌ها 55

اصول کار توربوشفت... 55

توربوپراپ‌ها 56

اصول کار موتور توربوپراپ... 56

سازندگان اصلی توربین گاز 56

مزایای توربین‌های گاز 57

موشک: 57

سامانه جرقه‌زنی موتور اتو. 58

موتور بنزینی.. 58

شروع صنایع اتومبیل.. 61

نوآوری امیل لواسور 62

جعبه‌دنده خورشیدی.. 63

طرح رنو. 63

فناوری‌های پیشرفته. 63

کنترل پیشرفته. 64

MIT Car 64

سازه بدنه خودرو 65

طراحی سیستم‌های تعلیق، ترمز و فرمان.. 65

مراکز پژوهشی در ایران.. 65

ساختمان خودروها 68

خودروی پرنده 70

خودروی برقی.. 70

برخی نمونه خودروی برقی.. 71

طراحی.. 71

مدل‌ها 72

کاربرد خودرو 74

آنتیک.... 75

موتورهای اشتعال تراکمی سوخت همگن.. 75

نمونه آزمایشگاهی یک موتور HCCI 75

طرز کار موتورهای دوزمانه. 79

اصول موتور های دوزمانه. 80

تاريخچه خودروي هيبريدي.. 88

اجزاء خودروهاي هيبريدي.. 89

باتري خودرو هيبريدي.. 90

فراخازن هاي خودروهاي هيبريدي.. 90

پيل هاي سوختي خودروهاي هيبريدي.. 90

مقايسه عملكردي خودروهاي برقي خالص و خودروهاي هايبريد. 91

انرژي الكتريكي و انرژي بنزين.. 91

هيبريد بنزين – الكتريسيته. 92

عملكرد خودروﻯ هيبريدﻯ: 94

موتور اتکینسون در خودروهای تویوتا: 101

موتور وانکل.. 109

روتور 110

مونتاژ موتور وانکل.. 111

طراحی و عملکرد. 112

موتور با چرخه اتکینسون: 120

موتور اتکینسون در خودروهای تویوتا: 120

شبه توربین کالسکه ای.. 121

موتور راکت... 140

سیر تحولی رشد. 141

موتور راکت با سوخت مایع.. 141

پمپ مواد سوختی.. 142

تزریق‌گرها 142

مواد سوختی مایع.. 143

کار با مواد سوختی مایع.. 143

کاربرد موتورهای راکت... 143

موتور راکت با سوخت مایع.. 145

پمپ مواد سوختی.. 145

اینجکتورها 145

مواد سوختی مایع.. 145

کار با مواد سوختی مایع.. 146

کاربرد موتورهای راکت... 146

آشنایی با عوامل موثر در موتور موشک.... 146

جعبه باتری.. 154

صفحات باتری.. 155

اتصال خانه‌های باتری بیکدیگر. 155

تشخیص قطبهای باتری از یکدیگر. 155

هیدرومتر یا اسید ‌سنج باتری.. 156

جدول مخصوص تعیین و شارژ باتری.. 156

نگهداری باتری.. 157

باتری خورو و طرز کار آن.. 157

دستگاه دنده خورشیدی.. 160

دیزل ژنراتور 162

مجموعه دیزل ژنراتور 162

بعضی از متداول ترین موتورها 163

یک دیزل ژنراتور کاترپیلار 163

اندازه ژنراتور 164

ایستگاه‌های توان – حالت "جزیره" الکتریکی.. 164

انتهای برش.... 165

قیمت تبدیل انرژی.. 166

انواع مولدها 166

ویژگی های دیزل ژنراتور 169

تنظیم اتوماتیک ولتاژ 170

جعبه‌دنده خودکار 170

مجموعه دنده خورشیدی یامنظومه‌ای.. 171

سيستم انتقال قدرت دستي.. 176

عملگر تعويض دنده و ميله بندي آن.. 179

دنده هاي کمکي.. 179

سيستم انتقال قدرت اتوماتيک.... 182

دور خروجي جعبه دنده 184

بست قفل کننده (band brake) 185

کلاچ چند صفحه اي (multiple clutch) 185

گاورنر. 185

سيستم انتقال قدرت پيوسته متغير (CVT) 185

CVT  نوع تسمه فشاري.. 186

شکل2-19 CVT  نوع تسمه فشاري.. 187

CVT نوعtoroidal   يا محرک کششي.. 187

خودروی برقی.. 190

ایستگاه‌های شارژ خودروی برقی در خیابان.. 190

اصطلاح‌شناسی.. 191

خودروی برقی در ایران.. 192

برخی نمونه خودروی برقی.. 194

آشنایی با موتور اتومبیل به زبان ساده 201

تفاوت موتور بنزینی با موتور دیزل چیست ؟. 204

اجزاء موتور 205

استارت... 211

دینام. 212

سرسیلندر 244

میل بادامک.... 246

سیلندرها 247

رینگ پیستون چیست؟. 248

وظیفه رینگ‌های پیستون.. 248

ساختار رینگ‌های پیستون.. 249

انوع رینگ‌ها 249

طرز کار رینگهای مختلف... 249

کاربرد ویژه رینگ‌های پیستون.. 249

ساختمان پیستون.. 250

مواد ساختمانی.. 251

عیب پیستونهای آلومینیومی.. 251

طرز کار پیستون.. 253

طبفه‌بندی چدن‌ها 257

تقسیمات و انواع سیلندر 262

ساختمان کویل.. 270

انواع موتورهای الکتریکی.. 275

موتورهای یونیورسال.. 277

موتورهای پله‌ای.. 278

مواد ساختمانی و ترکیبات سوپاپ... 287

ساختمان شاتون.. 290

ساختمان فلایویل.. 293

ساختمان تراکتور 305

کاربردهای تراکتور 306

نقش تراکتور در زندگی ما 307

 

 

موتور موتور برون سوز

موتور برون سوز یا احتراق خارجی نوعی ماشین گرمایی می‌باشد که در آن سیال عامل داخلی توسط انرژی حاصل از احتراق یک سیال عامل دیگر گرم شده و در طی یک چرخه ترمودینامیکی کار توسط سیال عامل داخلی انجام می‌گردد[۱]. انرژی حاصل از احتراق توسط مبدل حرارتی از سیال خارجی به سیال عامل داخلی منتقل می‌شود. مانند موتور بخار، توربین بخار و موتور استرلینگ.

موتور درون‌سوز

پویانمایی عملکرد یک موتور دوزمانه با لولهٔ اگزوز

 

موتور چهارزمانه (موتور اتو)
۱. مکش
۲. تراکم
۳. احتراق
۴. تخلیه

موتورهای درون‌سوز یا موتورهای احتراق داخلی به موتور‌هایی گفته می‌شود که در آن‌ها مخلوط سوخت و اکسیدکننده (معمولاً هوا یا اکسیژن) در داخل محفظهٔ بسته‌ای واکنش داده و محترق می‌شوند. بر اثر احتراق گازهای داغ با دما و فشار بالا حاصل می‌شوند و بر اثر انبساط این گازها قطعات متحرک موتور به حرکت درآمده و کار انجام می‌دهند.[۱]هرچند غالباً منظور از به‌کار بردن اصطلاح موتورهای درون‌سوز، موتورهای معمول در خودروها می‌باشند، با این حال موتورهای موشک و انواع موتورهای جت نیز مشمول تعریف موتورهای درون‌سوز می‌شوند.

موتور درون‌سوز، یک وسیلهٔ گردنده است که در خودروها، هواگردها، قایق موتوری، موتورسیکلتها و صنایع کاربرد دارد. بدون بهره‌گیری از موتورهای درون‌سوز، اختراع و ساخت هواپیماها ممکن نبود. تا پیش از پرواز نخستین هواپیمای جت در سال ۱۹۳۹۹، نیروی محرکه تمام هواپیماها در واقع توسط موتورهای درون‌سوز تأمین می‌شد.

نخستین موتور درون‌سوز چهارزمانه توسط نیکلاس اوگوست اوتو، مخترع آلمانی ویلیام وگنر و در سال ۱۸۷۶ ساخته‌شد.

انواع موتور درون‌سوز اتو

این موتورها را به دسته کلی موتور چهارزمانه و موتورهای دوزمانه می‌توان تقسیم کرد. اصول کاری این موتورها مشابه‌است. لیکن نحوه عمل آنها به علت تفاوت‌های ساختاری اندکی متفاوت است. البته ازنوع امروزی تر باید به چهار زمانه اشاره کرد که حتی تأثیر کمتری بر روی آلودگی هوا دارد.

موتور چهارزمانه: این موتورها برای هر انفجار (مرحلهٔ تبدیل انرژی سوخت به انرژی مکانیکی) بایستی چهار مرحله مکش، تراکم، انفجار و تخلیه را انجام دهند.

موتورهای دوزمانه: این موتورها در هر دور چرخش دارای یک انفجار هستند. این کار با ترکیب کردن مراحل انفجار و دم و بازدم به‌عنوان یک مرحله و ترکیب تخلیه و تراکم به‌عنوان مرحلهٔ بعدی صورت می‌گیرد

راندمان موتورهای دو زمانه به مراتب از موتورهای چهارزمانه بیشتر است.

موتور درون‌سوز دیزل

موتور دیزل گونه‌ای موتور درون‌سوز است که در آن از چرخه دیزل برای ایجاد حرکت استفاده می‌شود. فرق اصلی آن با موتور اتو ایجاد احتراق در اثر تراکم است. یعنی انفجار بر اثر تراکم سوخت و هوابدون نیاز به جرقه زنی می‌باشد (سیستم احتراق داخلی دیزل).

موتور درون‌سوز وانکل

موتور دورانی که مخترع آن دکتر فلیکس وانکل بود، گاهی موتور وانکل یا موتور دورانی وانکل نامیده می‌شود. اجزای اصلی آن روتور، محفظه روتور، محور خروجی، شمع جرقه زنی، قطعات آبندی می‌باشد. در موتور وانکل مانند موتورهای بنزینی چهار زمانه مخلوط هوا و بنزین وارد محفظهٔ بزرگی از موتور می‌شود سپس با کو چک شدن حجم آن مخلوط هوا و بنزین تحت فشار قرار گرفته و با ایجاد جرقه به وسیله شمع انفجار حاصل می‌شود، مولکول‌های گاز دراثر احتراق منبسط می‌گردند و فشار محفظهٔ تراکم به شدّت بالا می رودو نیروی حاصل از آن به رو تور اعمال شده وبه علّت اختلاف مرکز دوران بین روتورومیل لنگ نیروی چرخشی درروتور ایجاد می‌گردد. این نیروی چرخشی به بادامک محور لنگ که در داخل روتور قرار دارد، وارد شده و به فلایویل و سیستم انتقال قدرت می‌رسد.

موتور دو زمانه

موتور درون‌سوزی که ۲ فرایند اصلی دارد. (۱- مکش سوخت + انفجار یا احتراق سوخت) .(۲- تراکم سوخت+خروج دود)

موتور چهار زمانه

موتور درون‌سوزی با چهار فرایند اصلی ۱-مکش سوخت ۲- تراکم ۳-احتراق ۴- خروج دود است.

موتور شش زمانه

موتور درون‌سوزی بر اساس موتور چهار زمانه با افزایش فرایند و کارکرد نسبت به آن و با ۶ عمل در چرخه فرایند.

چرخه اتکینسون موتورهای دوار بدون پیستون

به موتورهایی که پیستون ندارند و بجای آن روتور دارند که بصورت دورانی حرکت می‌کند اطلاق می‌شود مانند موتور وانکل و موتور شبه توربین. این نوع موتورها در پهپادهایی استفاده می‌شود که در منطقه‌ای وسیع به شعاع 300km تا 500km مورد نیاز باشد استفاده می‌شود.

موتور شبه توربین

موتور شبه توربین خیلی شبیه موتور دورانی است، یک روتور درون بدنهٔ تقریباً بیضی شکل می‌چرخد. موتور شبه توربین روتور چهار جزیی دارد. گوشه‌های روتور با بدنه به خوبی آب بندی شده‌اند و نیز گوشه‌های روتور نسبت به بخش داخلی آب بندی اند. در نتیجه چهار محفظهٔ مجزا تشکیل می‌شود

موتورهای احتراق پیوسته

به موتورهایی که عمل احتراق به صورت منظم و پیوسته انجام می‌شود مانند موتورهای راکت و انواع موتور جت و توربین گازی

موتورهای احتراق ناپیوست

به موتورهایی گفته می‌شود که عمل احتراق به صورت متناوب انجام می‌شود مانند موتورهای پیستونی و پالس جت و موتور وانکل

توربین گازیموتور جت (شامل توربوجت، توربوفن، توربوشفت، توربوپراپ، رم‌جت، موشک،

شیوهٔ کار

موشک یک موتور درون‌سوز است که برای کارکردن، نیازی به هوای بیرون ندارد. موشک هم سوخت و هم ماده اکسیدکننده را با خود حمل می‌کند. این دو ماده با هم در اتاقک احتراق می‌سوزند و  گازهای داغی تولید می‌کنند که از طریق دهانه خروجی تخلیه می‌شوند. درون اتاقک احتراق، گازهای داغ بر تمام جهات فشار می‌آورند.

اگر اتاقک کاملاً مسدود باشد، فشار در تمام جهت‌ها یکسان خواهدبود و موشک حرکت نخواهدکرد. اما اتاقک احتراق چنان ساخته می‌شود که این گازها با سرعت زیاد از دهانهٔ خروجی تخلیه شوند. این کار باعث می‌شود که فشار گاز در تمام جهت‌ها یکسان نباشد؛ چون فشار واردشده به طرف جلو بسیار بیشتر از طرف عقب است، موشک به سمت جلو حرکت می‌کند. این حرکت، از قانون سوم نیوتن پیروی می‌کند: «برای هر عمل، عکس‌العملی وجود دارد برابر و در جهت مخالف». در موشک، گازهای در حال فوران از دهانهٔ خروجی، عمل و فشار رو به جلو، یا پیشرانه، عکس‌العمل است. چون  موشک سوخت و اکسیدکننده را با خود حمل می‌کند، و از آن‌جا که قانون سوم نیوتن در همه جا صدق می‌کند، پس موشک می‌تواند هم در جو زمین و هم در خلاء فضا حرکت کند.

سامانه جرقه‌زنی موتور اتو

سامانه جرقه‌زنی وظیفه دارد در زمان معین یک جرقه الکتریکی برای سوختن آمیزه‌ای از سوخت و هوا در موتورهای احتراقی ایجاد کند در موتور درون‌سوز نوع رفت و برگشتی یا همان پیستونی، جرقه در انتهای کورس تراکم کمی پیش از رسیدن پیستون به نقطه مرگ بالا زده می‌شود. اجزا این سامانه شامل شمع، وایر شمع، دلکو، کویل، باتری می‌باشد.

ویژگی‌ها

بر خلاف موتورهای خودروی برقی، موتور درون‌سوز دارای صدها قطعه متحرک است. مواد مصرفی موتورهای درون‌سوز نیز مانند روغن، روغن گیربکس و مایع خنک‌کننده برای طبیعت موادی آلاینده هستند.

موتور درون‌سوز

موتورهای درون‌سوز یا موتورهای احتراق داخلی به موتور‌هایی گفته می‌شود که در آن‌ها مخلوط سوخت و اکسیدکننده (معمولاً هوا یا اکسیژن) در داخل محفظهٔ بسته‌ای واکنش داده و محترق می‌شوند. بر اثر احتراق گازهای داغ با دما و فشار بالا حاصل می‌شوند و بر اثر انبساط این گازها قطعات متحرک موتور به حرکت درآمده و کار انجام می‌دهند.[۱]هرچند غالباً منظور از به‌کار بردن اصطلاح موتورهای درون‌سوز، موتورهای معمول در خودروها می‌باشند، با این حال موتورهای موشک و انواع موتورهای جت نیز مشمول تعریف موتورهای درون‌سوز می‌شوند.

موتور درون‌سوز، یک وسیلهٔ گردنده است که در خودروها، هواگردها، قایق موتوری، موتورسیکلتها و صنایع کاربرد دارد. بدون بهره‌گیری از موتورهای درون‌سوز، اختراع و ساخت هواپیماها ممکن نبود. تا پیش از پرواز نخستین هواپیمای جت در سال ۱۹۳۹۹، نیروی محرکه تمام هواپیماها در واقع توسط موتورهای درون‌سوز تأمین می‌شد.

نخستین موتور

دسته بندی: کالاهای دیجیتال » رشته مکانیک (آموزش_و_پژوهش)

تعداد مشاهده: 7885 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: docx

تعداد صفحات: 300

حجم فایل:5,265 کیلوبایت

 قیمت: 85,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل