تحقیق بهبود سازمان ها
دسته بندي :
کالاهای دیجیتال »
رشته مدیریت (آموزش_و_پژوهش)
تحقیق در مورد بهبود سازمان ها
مقدمه
تعريف پروژههاي بهبود تا حصول نتيجه فرآيندي منحصر به فرد و متشكل از مجموعهاي فعاليتهاي هماهنگ و كنترل شده همراه با تاريخهاي شروع و پايان، كه جهت دستيابي به هدفي منطبق با الزامات معين انجام ميگيرد و محدوديتهاي زمان، هزينه و منابع را شامل ميگردد. به عبارت ديگر پروژههاي بهبود ابزاري جهت تبديل توانمنديهاي سازماني جهت حصول نتايج مورد نظر در مدت زمان معين و منابع مشخص ميباشد. به شرط آنكه سازمان با رويكرد فرآيندگرايي و فرآيندنگري استقرار يافته و نهادينه شده، استراتژي و اهداف كلان صنعت مدون و شفاف باشد. آنگاه ميتوان با مدلي كه در اين مقاله ارائه ميشود در سازمان خود پروژههاي بهبود را تعريف، تصويب، اجراء، كنترل و از نتايج حاصل سازمان خود را بهره مند ساخت. اين مدل بر اساس اهدافي كه دنبال ميكند سازمان را به سمت اندازهگيري پارامترهايي سوق ميدهد كه بر افزايش كيفيت، كاهش هزينه، افزايش رضايتمندي مشتري تمركز دارند.
تعريف اصطلاحات
• رويکرد ماتريسي: انجام فعاليتها و فرآيندهاي سازماني در کنار هم به صورت پروژههاي مستقل که هريک قابليت تعريف در فرآيند بهبود به صورت پروژهاي را داراست.
• پروژه بهبود: برنامه، طرح و پروژهاي كه حداقل به يكي از اهداف افزايش كيفيت محصول، كاهش هزينه و افزايش رضايت مشتري دست يابد.
• كيفيت : معياري كه مجموعهاي از ويژگيهاي ماهيتي، الزامات و يا خواستهها را برآورده ميسازد.
• اثر بخش: ميزاني كه فعاليتهاي برنامهريزي شده تحقق يافته و نتايج برنامه ريزي شده بدست آمده است.
• استراتژي: اقدامات كلي مرتبط به هم كه براي رسيدن به هدف طي ميشود و با توجه به تهديدات و فرصتهاي محيطي و مقدورات سازمان تدوين ميگردد.
• محصولات كليدي: آن دسته از محصولات اصلي صنعت كه داراي اهميت استراتژيك يا اقتصادي بالايي بوده و براي آن صنعت جنبه حياتي داشته باشند.
فرمت فایل : Word ( قابل ویرایش )
تعداد صفحات : 22