تحقیق مدیریت کیفیت
دسته بندي :
کالاهای دیجیتال »
رشته مدیریت (آموزش_و_پژوهش)
تحقیق در مورد مدیریت کیفیت
فهرست مطالب
شماره صفحه
چگونگی ایجاد سیستمهای یکپارچه مدیریت کیفیت تا
درآمدی بر نگرش سیستمی در مدیریت کیفیت تا
تاثیر متقابل مدیریت کیفیت و دانش ، خلاقیت و نوآوری تا
تا
افزایش درجه پایداری و کارآئی سیستمهای مدیریت و مهندسی کیفیت با
استفاده از تکنولوژی اطلاعات
جایگاه فنونمهندسی کیفیت در ثبت سیستمهای مدیریت کیفیت تا
تحلیل نقش مدیریت کیفیت در ارزش افزوده سازمانهای صنعتی تا
تا ISO 7 همسوئی مدیریت کیفیت جامع و 9000:2000
ارائه مدلی جهت ایجاد سیستم مدیریت کیفیت در پروژه تا
نقش مدیریت کیفیت در ایجاد مزیت رقابتی در عرصه اقتصاد نوین جهانی تا
نقش مدیریت منابع در مدیریت کیفیت و توسعه پایدار تا
مدیریت کیفیت و جهانی کردن اقتصاد ملی تا
تعالی متدولوژی تا ISO در بستر سیستم مدیریت کیفیت SIX SIGMA
مهندسی مجدد و مدیریت کیفیت فراگیر کلید فرآیند بهبود و نوسازی
سازمانها
چگونگي ايجاد سيستم هاي يكپارچه مديريت كيفيت
مقدمه
براساس تحقيقات انجام شده ، درصد رضايت مندي سازمان از بكارگيري سيستم هاي مديريت كيفيت
بخصوص سري ايزو ٩٠٠٠ ) به تنهايي در حدود ٢٠ تا ٤٠ درصد مي باشد و حتي مواردي مشاهده شده كه بسياري
از سازمانهاي معروف و موفق جهان تصميم به لغو گواهينامه خود و برچيدن اين سيستم از سازمان خود گرفته اند .
همچنين در اين خصوص ، بعضي از سازمانهايي كه برنده جايزه هاي مهم كيفيت نيز بوده اند مواجه با كاهش سود و
حتي ورشكستگي شده اند .
حال سوال اساسي اينست كه چگونه ممكن است كه اين سازمانهاي معروف و مشهور جهان داراي اينچنين عملكرد
ضعيف و نامطلوبي باشند ؟ و آيا در واقع تمام اين سيستم هاي گوناگون مديريتي باعث انحراف از واقعيت هاي
سازمان ميباشد؟ آيا همگي آن در تضاد با عملكرد مطلوب سازمان مي باشند ؟
همه يا هيچ ؟
براساس تحقيقات انجام شده توسط نگارنده اين مقاله ، اكثر سازمان هاي موفق در سراسر جهان بطور معمول در
حدود ٦ تا ١٠ نوع از سيستم هاي مديريت را در مجموعه فعاليت هاي خود بكار گرفته اند . كه اين موضوع براي
اكثر مديران سازمان باعث سردرگمي در مورد چگونگي ارتباط آنها با يكديگر ( سيستم ها ) ، وجود تضاد بين آنها و
اولويت بندي آنها شده است . بطور كلي سه استراتژي جهت بكارگيري اين سيستم ها پيشنهاد شده است كه
عبارتند از :
• از هيچكدام استفاده نشده و مديران براساس تجربيات و مهارت هاي شخصي خود فعاليت
سازماني خود را كنترل و هدايت كنند .
• انتخاب يكي از سيستم ها براساس اينكه كداميك از آنها مناسب با ساختار و محدوديت هاي
سازماني بوده و بعنوان تنها راهكار بيان مي شود .
• انجام تمام آنها با تشخيص اينكه هر يك از اين سيستم ها منافع منحصر بفردي را به سازمان
ارائه مي كنند و بنابراين بكارگيري تمام آنها بطور همزمان باعث حداكثر ساختن كل سود
مي گردد.
• اما كدام استراتژي درست مي باشد ؟ آيا بايستي سيستم ايزو ٩٠٠٠ را اجراء كرد يا سيستم
EFQM هدف گذاري متوازن به تنهايي كارا مي باشد ؟ آيا سيستم برنامه ريزي عملياتي و سيستم
هردو به يك نتيجه يكساني مي رسد ؟ با ارزيابي و بررسي يافته هايي كه از نظرسنجي هاي سيستم
هاي موفق و ناموفق مديريتي بدست آمده ، دو نتيجه واضح و شفافي حاصل مي شود .
چگونگي ايجاد سيستم هاي …
اول اينكه هر چند تا از سيستم هاي مديريتي را كه انتخاب مي شوند بايستي همگي آنها در يك سيستم مديريت
يكپارچه متمركز شوند و دوم اينكه چگونگي و تعداد انتخاب سيستم هايي كه يكپارچه مي شوند بستگي به مشكلات
ومسائلي دارند كه بايستي توسط آنها برطرف وحل شوند .
• سيستم هاي يكپارچه مديريت :
ISO بطور كلي تمام تحولات و تغييراتي كه در ايده ها و نظريات مديريتي اتفاق افتاده است ، مثل تبديل : 9000
ايجاد سيستم هاي ارزشي مثل سيستم ارزش افزوده ، و غيره ..... همگي ، ISO 9000 : 1994 به 2000
جهت بهبود و برآورد بهتر نيازهاي عمليات سازماني مي باشند .
در واقع آنچه كه اين بهبودها به آن دست يافته اند ، تغيير در نوع نگرش و تاكيد بر دو محور اساسي در سازمان مي
باشند كه محور اول انتقال از نگرش درونگرايي وتوجه به ظواهر داخلي به نگرش برونگرا و توجه به علائق خارجي (
سازمان ) جهت دستيابي به بازار بهتر مي باشد و محور دوم ، انتقال از نگرش تك بعدي ، تاكيد بر عرضه محصول با
كيفيت به يك نگرش فراگير و همه جانبه كه در برگيرنده تمام نيازمنديهايي كه جهت برآورده ساختن انتظارات
گروه هاي ذينفع در سازمان مي باشد
فرمت فایل : PDF
تعداد صفحات : 155