تحقیق مدیریت کیفیت جامع TQM
دسته بندي :
کالاهای دیجیتال »
رشته مدیریت (آموزش_و_پژوهش)
مقاله در مورد مدیریت کیفیت جامع TQM
چكيده :
قابل » و « استحكام » درنگرش سنتي، كيفيت محصولات در پرتو ويژگيها و صفات فيزيكي آن از قبيل
را مورد بررسي مجدد « كيفيت » ارزيابي مي شود، ولي امروزه بسياري از شركتها مفهوم « اعتماد بودن
،« نيازها » قرار داده اند . اين شركتها متوجه شده اند كه مطلوبترين و موفقترين محصول در جهان اگر
محسوب نم ي شود. مفهوم جديد كيفيت « ايده آل » را برآورد نكند « انتظارات مشتريان » و « خواسته ها »
است. امروزه توجه به كيفيت ديگر « كنترل » و « اجرا » ، « سازماندهي » مستلزم استراتژيهاي جديد د ر
منحصرأ بر عهده گروه كوچكي از افراد كه عملكرد را تحت نظر مي گيرند و محصولات معيوب را از
خط مونتاژ جدا مي كنند نيست. امروزه تمام كاركنان سازمان عناصر مؤثر در كيفيت محسوب ميشوند.
براي «TQM ، مديريت كيفيت جامع » در چند دهه گذشته بسياري از سازمانها به اهميت استراتژيك
مي تو انند در ( TQM) سلامت سازماني خود پي برده اند، آنها دريافته اند كه با مديريت جامع
بازارهاي داخلي و بين المللي رقابت كرده و باقي بمانند . مديريت كيفيت جامع نه تنها بسوي بهره وري
و ارزش افزوده بيشتر ( نتيجه گرائي )، استانداردهاي بالاتر، سيستم ها و رويه هاي بهبود يافته، انگيزش
بهتر كاركنان سازمان و رضايت بيشتري مشتري رهنمون ميشود، بلكه سبب هزينه هاي كمتر و صرفه
جويي نيز ميگردد . يعني كيفيت با مؤثرترين هزينه ها بدست ميآيد . در نتيجه فرآي ند مستمر و فراگيري
براي بهبود كيفيت آغاز ميشود. براي بهبود كيفيت كافيست مشكلات كيفي و خطاها مورد توجه قرار
گيرند و هدايت شوند تا مكانيزمي بوجود آيد كه تهديدات به فرصتهايي براي بهبود و جذب مشتريان
تبديل شود . هر گاه يك مشتري ناراضي شود . موجب ميگردد كه حسن شه رت سازمان از بين برود و
همچنين سبب ميشود كه تلاش بيشتري توسط افراد سازمان انجام گيرد تا ابتدا مشخص شود كه چه
چيزي موجب ايراد و نارضايتي مشتريان شده است و سپس براي تصحيح آنچه كه باعث ايراد شده
است اقدام شود . اين تجربيات غير راضي كننده، هزينه هاي مازاد را براي سازمان ايجاد خواهد كرد كه
مستقيمًا بر عملكرد سطوح پايين تر تأثير مي گذارد و سطح توانايي حضور در بازار را كاهش ميدهد.
كه « مديران » است؟ اين پرسش به تدريج و به ويژه براي « عادلانه » و « مناسب » ،« صحيح » چه چيزي
اخلاق در » . تأثير گذار خواه د بود از اهميت بيشتري برخوردار ميشود « مردم و جامعه » تصميماتشان بر
بر اين اساس كه روابط ما با اعضاي جامعه اي كه در آن فعاليت و حضور داريم « سازمان و مديريت
چگونه است و چگونه بايد متمركز گردد، استواراست . بدون ترديد مهم ترين و حساس ترين مساله در
است. اگر ما كارمند خود « عملكرد اجتماعي » و « عملكرد اقتصادي » بين « ايجاد تعادل و توازن » مديريت
را كه ٢٨ سال خدمت كرده اما اكنون مورد نياز نمي باشد اخراج كنيم هزينه ها كاهش مي يابد ولي
ممكن است زندگي او را متلاشي كنيم . اگر مصرف كننده را در جريان نقص موجود در محصول
نگذاريم هزينه هاي ضمانت ك اهش مي يابد ولي چه بسا ضررهاي جبران ناپذيري به وي تحميل شود .
اگر ما توزيع كنندگان كالاي خود را با ارسال مستقيم كالا از كارخانه به خرده فروشان از چرخه توليد
و توزيع حذف كنيم، سود افزايش مي يابد اما اين كار چه بسا آنان را از صحنه تجارت بيرون خواهد
امروزه از مسايلي نظير ارتشاء، دزدي و تباني و ... فراتر ميرود . « اخلاق در مديريت و سازمان » . راند
هنگام مواجهه با چنين مسائلي چگونه بايد تصميم گيري كرد
فرمت فایل : PDF
تعداد صفحات : 22