بررسی روش تدرس جامع

دسته بندي : کالاهای دیجیتال » رشته علوم تربیتی (آموزش_و_پژوهش)

فهرست

فصل اول: تعاريف و مفاهيم   

مفهوم فنون تدريس و تعاريف آن          

شرايط مربي از نظر قوانين موثر در تدريس        

وظايف عمومي مربيان از ديدگاه سازماني

تعريف مطالعه و روش هاي آن

فصل دوم: آئين كلاس داري   

هدف از بررسي آيين كلاس داري        

نقش انگيزه          

نقش انضباط و كنترل           

بحث انضباط شخصي و تاثير آن در كلاس داري   

فصل سوم : روش هاي كلي تدريس در نظام آموزشي          

روش هاي فعال و غير فعال و قوانين اثر و نتيجه   

هدف هاي آموزشي 

مهايت هاي فرايند تدريس      

الف) مهارت هاي پيش از تدريس- تعريف استاندارد- آشنايي با طرح درست و فوايد آن و فرم

ب) مهارت هاي بپمن تدريس: 1- تنظيم صدا و حركات فيزيكي مربي               2- حفظ شخصيت و احترام مربي 3- فروتني و ادب 4- بيان كافي مطالب درسي 5- اجتناب از ارائه مطالب غير درسي 6- اجتناب از اختلاط موضوعات 7- كيفيت بيان مطالب   

بررسي فنون عرضه شده به كارآموز و بيان مطالب

ارجاع اطلاعات كافي براي كارآموز     

انتظاراتي كه كارآموز از مراكز فني و حرفه اي دارد:        

تقاضا و نيازهاي عمومي و كلي در پداگوژي و نحوه برخورد با ديگران 

طريق شناخت افكار و استعدادهاي افراد 

مهارت هاي پس از تدريس    

فصل چهارم: كليات روش هاي تدريس   

1- روش هاي تدريس غير فعال- شيوه مكتبي- شيوه توضيحي- شيوه سخنراني      

2- روش هاي تدريس فعال- شيوه پرسش و پاسخ- شيوه بحث- شيوه اكتشافي        

3- شيوه يا روش اكتشافي و روش حل مسائل       

4- شيوه يا روش اكتشافي و روش حل مسائل       

بحث پاياني          

منابع و مأخذ مورد استفاده     

تعريف فرستنده يا مربي

مربي شخصي است كه اطلاعات علمي پراكنده را متناسب با استاندارد رشته آموزشي خود تنظيم كرده و با شيوه هاي مناسب آن را به صورت مطالب ساده و قابل درك براي كارآموز تبديل و با سرعت مناسب و در سطح استعداد او انتقال مي دهد.

حال با توجه به تعريف مربي مي توان فرق بين مربي با كتاب را مقايسه و درك نمود. يعني اينكه كتاب آنچه را كه در خود دارد چه سخت باشد و چه آسان، بدون توجه به اينكه كارآموزي كه آنرا مطالعه مي كند مي فهمد يا نه مطالب را انتقال مي دهد، ولي مربي اطلاعات كتاب را درك و مطالب سخت و نامفهوم را همانند فيلتري به كنار گذاشته و جايگزين آن مطالب ساده تر و قابل درك و فهم كارآموز به كار مي برد.

 

شرايط مربي از نظر قوانين موثر در تدريس

1-         داشتن علاقه به رشته آموزشي خود

2-         داشتن صبر و حوصله در جهت انتقال اطلاعات

3-         تسلط كامل به علوم فني مورد نياز

4-         توانايي ايجاد نظم و انضباط در محيط آموزشي

5-         داشتن فن بيان مناسب

6-         توانايي ايجاد روابط خود و صميمي با كارآموزان

در چه شرايطي مربي مي تواند اطلاعات علمي خود را به كار آموز موثرتر انتقال دهد؟

1-         كارآموز به او اطمينان و اعتبار را در نظر داشته باشد.

2-         داشتن نظم و انضباط در كلاس آموزش.

3-         داشتن فن باين تن صداي مربي بسيار تاثير گذار است.

4-         توجه كردن مربي به افراد كم توجه و يا بي توجه.

5-         توجه به سطح اطلاعاتي كارآموزان و ميزان استعداد و توانايي آنها.

6-         پرهيز از ايجاد سدهاي ارتباطي.

7-         از نظر (مادي- معنوي- امنيت شغلي و ايمني) تامين باشد.

كارآموز در چه شرايطي مفاهيم آموزشي را بهتر درك مي نمايد؟

1-         داشتن علاقه و انگيزه و شناخت و درك علت فراگيري رشته آموزشي.

2-         فراهم بودن عوامل رفاهي (نور- گرما- سرما- صدا- زاويه ديد كارآموز نسبت به مربي و كلاس به صورتي قرار گيرد كه همه شاگردان قادر به ديدن و شنيدن حرفهاي او باشند)

3-         نياز بازار كار به حرفه آنها.

4-         آمادگي روحي و جسم و داشتن استعداد اوليه

5-         برخورد مناسب استاد.

6-         توضيح كامل و توجيه در مورد برنامه يا رشته آموزشي

در نظام فنون تدريس به دو عامل مهم آموزش تئوري و هم عملي توجه بيشتري شده است و تاكيد هميشه در تلفيق انها بوده است، چرا كه باعث مي شود خواسته هاي بيان نشده را در تئوري بتوان در علم بيان نمود و مسائل را با ديدي بازتر و ملموس تر به مشاهده كارآموزان گذارد.

 

 

فرمت فایل : Word ( قابل ویرایش )

تعداد صفحات : 60

 


 

دسته بندی: کالاهای دیجیتال » رشته علوم تربیتی (آموزش_و_پژوهش)

تعداد مشاهده: 1490 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: word

تعداد صفحات: 60

حجم فایل:46 کیلوبایت

 قیمت: 55,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل