بررسی روش يادگيري مشاركتي

دسته بندي : کالاهای دیجیتال » رشته علوم تربیتی (آموزش_و_پژوهش)

فهرست

-           مقدمه     

-           تعريف و طرح مسئله           

-           ويژگيهاي راه پيشنهادي و چگونگي اجراي آن       

-           مباني نظري پژوهش ( تعريف يادگيري )

-           يادگيري مشاركتي   

-           ويژگيهاي يادگيري مشاركتي   

-           يادگيري مشاركتي از ديدگاه مكاتيب مختلف          

-           فرضهاي ناظر بر گروههاي يادگيري مشاركتي      

-           فهرست منابع        

-           ( نمونه سوال )

 

مقدمه

 درحال حاضر متاسفانه در كلاسهاي درسي فرزندان ما روشهاي 50 سال پيش بكار گرفته مي شود.

هم اکنون ما، بعنوان مربيان نسل جوان چنانچه بخواهيم دانش آموزان را به عنوان نيروي كار آينده آماده كنيم بايد درك درستي از روشهاي آموزشي نوين داشته باشيم اين روشها را با امكانات و نيازهاي خويش متناسب سازي كنيم و بعد در كلاسهاي درس از آن بهره مند شويم يكي از هدفهاي آموزش و پرورش كنوني اين است كه فراگيران را ياري كند تا بتوانند از دانش خويش به طور موثر استفاده كنند.

سرعت دانش بشري به گونه اي است كه به طور مستمر قواعدي نوين جاي قواعد قبلي را ميگيرد لذا فراگيران بايد به دانش و مهارتهايي مجهز باشند كه در چالشهاي دنياي نوين در تنگنا قرار نگيرند . اين هدف متخصصين و معلمين آموزش وپرورش را ملزم مي‌سازد تا روشهاي تدريسي را بكار گيرند كه منجر به چنين دانش و مهارتي ميشود ( حائري زاده ، 1385 ، ص 9 )

بسياري از معلمين از فضاي غير فعال و شرايط خشك و غير واقعي كلاسهاي خويش ناراضي هستند آنان به دنبال روشي هستند كه بتوانند در دانش آموزان انگيزه كافي براي كسب دانش وانجام فعاليتهاي آموزشي ايجاد كنند .

بحث دهه‌هاي اخير ميان مربيان توجه به اين مطلب است كه چگونه مي‌توان يادگيري را به بهترين نحو آسان ساخت و بازده آن را افزايش داد .تجزيه و تحليل‌هاي بدست آمده ،خاطرنشان ميسازد كه نقاط ضعف آموزشي در سيستمهاي انتقال مستتر است .

تعريف و طرح مسئله

 از مدتها پيش اين مساله ذهن پژوهشگر را به خود مشغول كرده بود كه چگونه ميتوان انگيزه‌ي يادگيري را در فراگيران افزايش داد؟

از آنجا كه پژوهشگر سالهاي متمادي با هنر جويان هنرستاني سرو كار داشته ملاحظه مي‌کرد كه اين هنرجويان در دروس عملي فعاليت قابل قبولي داشتند ولي درمطالعه دروس تئوري آنچنان اشتياق وافري بروز نمي‌دادند .

ويژگيهاي راه پيشنهادي وچگونگي اجراي آن

 جهت بالا بردن كيفيت آموزشي روشهاي مختلف آزمون گرديد تا اينكه با مطالعه كتب مختلف روشهاي يادگيري وتدريس و با توجه به تجاربي كه پژوهشگر در دوران تحصيل در دوران كارشناسي ارشد در رشته تحقيقات آموزشي كسب نمود روش يادگيري مشاركتي را درآموزش تعدادي از دروس بكاربرد و به تجربياتي درامكان پذيري ،متناسب سازي و توسعه كاربرد آن نايل آمده است .

بعنوان نمونه سه سري سوالات درس بهداشت مادر و كودك در اختيار سه گروه از دانش آموزان رشته كودكياري قرار گرفت و آنان به طريق يادگيري مشاركتي به سوالات گروه خود پاسخ داده و سپس سوالات درجلسه‌ي عمومي مورد بررسي و ارزيابي توسط معلم وساير دانش آموزان قرار گرفت. نتيجه ارزشيابي دانش آموزان درمقايسه با نتايج قبلي در درس مذكور بسيار چشمگير بود واين روش مورد استقبال زياد هنرجويان قرار گرفت .

نمونه سوال در قسمت ضميمه پژوهش ارائه مي‌گردد.

قسمتي از جلسه‌ي كلاس نيز بصورت CD بانضمام پژوهش عرضه مي‌گردد.

 

 

فرمت فایل : Word ( قابل ویرایش )

تعداد صفحات : 14

 

 

دسته بندی: کالاهای دیجیتال » رشته علوم تربیتی (آموزش_و_پژوهش)

تعداد مشاهده: 1675 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: word

تعداد صفحات: 14

حجم فایل:82 کیلوبایت

 قیمت: 20,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل