راهکارهای ارتقاء هوش مديران در كار امور بين المللي
دسته بندي :
کالاهای دیجیتال »
رشته مدیریت (آموزش_و_پژوهش)
دانلود پایان نامه ارائه راهکارهایی برای ارتقاء هوش فرهنگی مديران دولتيِ دست اندار كار در امور بين المللي
این فایل با فرمت Word بوده و قابل ویرایش است و همچنین آماده پرینت می باشد
بخشی از متن:
چکیده :
در
این پژوهش با مطالعه سازه جدید و چند وجهی هوش فرهنگی، به دنبال ارائه راهکارهایی
برای ارتقاء این قابلیت در مدیران دولتی دستاندرکار در امور بینالملل هستیم. جامعه مورد نظر دیپلماتهای
برجسته و ماموران سابق وزارت خارجه در سایر کشورها (کسانی که در پستهای سفارت یا
کارداری قرار داشتهاند) و معاونان، مدیران کل و رؤسای ادارات وزارت خارجه بوده و
جامعه در نظر گرفته شده جهت سنجش سطح هوش فرهنگی و سایر تحلیلهای حاصل از
پرسشنامه، علاوه بر گروه مذکور، کارکنان سطوح کارشناسی و کارشناسی ارشد وزارت
امور خارجه نیز میباشند تعداد نمونه هاي انتخاب شده برابر 20 نفر است. حجم نمونه پرسشنامه 140 نفر است. براي انتخاب نمونههاي مصاحبه از روش غير تصادفي و قضاوتي و به طور مشخص نمونهگيري گلولهبرفي[1] استفاده شده است. براي نمونهگيري جهت گردآوری اطلاعات از طریق
پرسشنامه هوش فرهنگی، از روش نمونه گيري تصادفي ساده استفاده ميشود. در این تحقیق
از تکنیک تحلیل محتوا و روش آنتروپی شانون برای پردازش داده¬های حاصل
از مصاحبه و همچنین براي تجزيه تحليل داده¬های حاصل از
پرسشنامه از روشهاي مختلف توصيفي و استنباطي استفاده شده است نتایج نشان داد که : بين هوش فرهنگی فراشناختی و هوش فرهنگی شناختی ارتباط
معنادار و مثبتي وجود دارد.بين هوش فرهنگی فراشناختی و هوش فرهنگی انگیزشی ارتباط معنادار و مثبتي وجود دارد. بين هوش
فرهنگی فراشناختی و هوش فرهنگی رفتاری ارتباط معنادار و مثبتي وجود دارد. بين هوش فرهنگی شناختی و هوش فرهنگی انگیزشی ارتباط معنادار و مثبتي وجود دارد. بين
هوش فرهنگی شناختی و هوش فرهنگی رفتاری ارتباط معنادار و مثبتي وجود دارد. بين هوش فرهنگی انگیزشی و هوش فرهنگی رفتاری ارتباط معنادار و مثبتي وجود دارد. نتایج تجزیه
و تحلیل دادههای پرسشنامه بیان میدارد که کليه مؤلفههاي هوش فرهنگي در وضعیت
مناسبی قرار دارد و در میان عوامل مربوط به هوش فرهنگي در وزارت امور خارجه،
هوش فرهنگي انگيزشي دارای بالاترین میانگین رتبه و هوش فرهنگي فراشناختي، شناختي و
رفتاري به ترتيب رتبههاي پايينتري دارند. بنابراین می بایستی ابتدا هوش فرهنگي
رفتاري و بعد از آن به ترتيب هوش فرهنگي شناختي، فراشناختی و در نهايت هوش فرهنگي
انگيزشي تقويت شود.
واژگان:هوش قرهنگي.هوش فراشناسي.هوش انگبزه شي.هوش رفتاري
فهرست مطالب
1-1 ) مقدمه. 1
1-2) مسأله اصلي تحقيق. 1
1-3) تشريح و بيان موضوع. 2
1-4) ضرورت و اهميت انجام تحقيق. 3
1-5) سابقه تحقيقات و مطالعات گذشته. 4
1-6) سؤالات تحقيق. 7
1-7) اهداف انجام تحقيق. 7
1-8) روش انجام تحقيق. 8
1-9) روش هاي گردآوري اطلاعات.. 8
1-10) قلمرو تحقيق. 8
1-11) جامعه و نمونه آماري.. 8
1-11-1) جامعه آماري.. 8
1-11-2) نمونه آماري.. 8
13-1) روش هاي مورد نظر براي تجزيه و تحليل اطلاعات.. 9
14-1) تعريف واژه ها و اصطلاحات تخصصي تحقيق. 10
2-1) مقدمه. 13
2-2) تعریف هوش و انواع آن. 13
2-2-1) هوش چندگانه. 15
2-2-2) هوش عاطفي. 16
2-2-3-1) هوش عاطفي و بهره
هوشي. 21
2-2-3-2) هوش عاطفي در محيط
كار. 23
2-3) هوش فرهنگي. 26
2-3-1) تئوری هوش فرهنگی. 28
2-3-2) عناصر هوش فرهنگي. 29
2-3-3) 35
2-3-4) مدل
موفقیت جهانی مدیران و نقش هوش فرهنگی در آن. 37
2-3-5) ارتباط
هوش فرهنگي و تجارب و مأموریتهای برون مرزی.. 39
2-3-6) انواع شخصيتها در هوش فرهنگي. 43
2-3-7) تقویت و توسعه هوش فرهنگی. 44
2-3-8) رويكرد
هوش فرهنگي در آموزش میان فرهنگی. 51
2-3-8-1) آموزش
دادن جنبه فراشناختي ـ شناختي. 53
2-3-8-2) آموزش
جنبه انگیزشی. 54
2-3-8-3) آموزش
جنبه رفتاری.. 55
2-3-8-4) یکپارچه
کردن ابعاد هوش فرهنگی. 57
3-1) روش تحقيق. 61
3-2) تحقیق کیفی و کمی. 61
3-2-1) روابط تحقیق کیفی و کمی. 62
3-2-2) تلفیق تحقیق کیفی و کمی. 62
3-3) روشهاي
جمع آوري اطلاعات.. 63
3-4) مصاحبه. 64
3-4-1) مراحل
فرايند مصاحبه. 64
3-4-2) مزايا
و
معايب
مصاحبه. 67
3-5)پرسشنامه. 68
3-6) روایی و پایایی ابزار پژوهش... 70
3-6-1) پايايي )قابليت
اعتماد( مصاحبه. 70
3-6-2) پایایی در تحلیل محتوا 70
3-6-2-1) محاسبه
پايايي
بازآزمون. 71
3-6-2-2) محاسبه پايايي
بين
دو
كُدگذار. 72
3-6-3) اعتبار (روایی) مصاحبه. 72
3-6-4) پايايي (قابليت اعتماد) پرسشنامهها 74
3-6-5) تعيين اعتبار (روايي) پرسشنامه. 75
3-6-5-1) بررسي ميزان حجم نمونه در تحليل عاملي. 77
3-6-5-2) مراحل اجراي تحليل عاملي اکتشافی. 77
3-6-5-3) تحليل عاملي تاييدي مدلهاي اندازه گيري.. 77
3-6-5-4) تحلیل عاملی اکتشافی پرسشنامه هوش فرهنگی. 78
3-6-5-5) مدل اندازه گيري هوش فرهنگی با استفاده تحليل
عاملي تاييدي.. 79
3-7) جامعة
آماري.. 84
3-8) قلمرو مکاني تحقيق. 84
3-9) قلمرو زماني تحقيق. 84
3-10) نمونه
آماري
و
روش
نمونهگيري.. 84
3-10-1) حجم
نمونه مصاحبه. 84
3-10-2) روش
نمونهگيري برای مصاحبه. 85
3-10-3) حجم
نمونه پرسشنامه. 86
3-10-4) روش نمونهگیری پرسشنامه. 87
3-11) روشهاي
تجزيه
و
تحليل
اطلاعات.. 87
3-11-1) روشهای تجزیه و تحلیل اطلاعات مصاحبه. 87
3-11-2) روشهای تجزیه و تحلیل اطلاعات پرسشنامه. 90
3-11-2-1) آزمون دو جملهاي.. 90
3-11-2-2) تجزيه و تحليل واريانس فريدمن. 91
3-11-2-3) ضريب همبستگي. 91
3-11-2-4) مدل معادلات ساختاري.. 91
4-1) مقدمه. 96
4-2) تحلیل محتوای کیفی مصاحبهها 96
4-2-1) روشهای ارتقاء هوش فرهنگی فراشناختی. 96
4-2-2) روشهای ارتقاء هوش فرهنگی شناختی. 99
4-2-3) روشهای ارتقاء هوش فرهنگی انگیزشی. 105
4-2-4) روشهای ارتقاء هوش فرهنگی رفتاری.. 108
4-2-5) روشهای عمومی ارتقاء هوش فرهنگی. 111
4-3) تحلیل محتوای کمی مقولات مصاحبه با استفاده از تکنیک
آنتروپی شانون. 112
4-3-1) مراحل تکنیک آنتروپی شانون. 114
4-4) تجزیه و تحلیل دادههای پرسشنامه. 119
4-4-1)آمار توصیفی پرسشنامه. 119
4-4-2) آمار استنباطي. 120
5-1) مقدمه. 140
5-3) بررسی یافتههای پژوهش با توجه به آزمونهاي همبستگی
و مدل معادلات ساختاری.. 146
5-4) بررسی یافتههای پژوهش با توجه به آزمون دو جملهای.. 147
5-5) بررسی یافتههای پژوهش با توجه به آزمون تحلیل واریانس
فریدمن. 147
5-6) ارائه پیشنهادات.. 148
5-6-1) پیشنهادات بر مبنای یافتههای تحقیق. 148
5-6-2) پشنهادات براي تحقيقات آتي. 150
5-7) محدوديتهاي تحقيق. 151
فهرست منابع و مأخذ. 153
پیوستها 161
پیوست 1: پرسشنامه سنجش هوش فرهنگی. 162
پیوست 2: سؤالات مصاحبه. 164