فایل بررسي عوامل رشد كسب و كارهاي خانوادگي

دسته بندي : کالاهای دیجیتال » رشته مدیریت (آموزش_و_پژوهش)

دانلود پایان نامه بررسي عوامل تاُثيرگذار بر روند رشد و توسعه كسب و كارهاي خانوادگي
این پروپوزال در قالب فرمت word قابل ویرایش ، آماده پرینت و ارائه به عنوان پروژه پایانی میباشد

توضیحات:


فصل یک : کلیات تحقیق

1-1) مسأله اصلي تحقيق
موضوع اصلي اين تحقيق ، مطالعه و بررسي عوامل تاُثيرگذار بر روند رشد و توسعه كسب و كارهاي خانوادگي استان تهران ، تشريح تمامي ابعاد مرتبط با اين نوع كسب و كارها از جمله بعد مديرت ، بعد مالكيت و بعد خانواده كه به نوعي بر روند رشد و توسعه آنها مرتبط هستند مي باشد. 

1-2) تشريح و بيان مسأله
كسب و كار خانوادگي به چه نوع كسب و كاري اطلاق مي شود و اين نوع كسب و كارها چگونه رشد و توسعه پيدا مي كنند ؟ پاسخ به اين سؤال و يافتن علل و عوامل مؤثر بر رشد و توسعه اين كسب و كارها در استان تهران ، موضوع اصلي اين تحقيق به شمار مي آيد.
مفهوم كارآفريني و ايجاد كسب و كار يكي از مفاهيم مهم و اساسي در بحث رشد و توسعه اقتصادي دولت ها و كشورها است. كارآفريني و ايجاد كسب وكار در كشور ما ايران نيز با توجه به وضعيت اقتصادي ملي و منطقه اي و همچنين آهنگ رشد و حركت اقتصاد جهاني از اهميت فوق العاده اي برخوردار است. با توجه به اينكه جهان به سمت اقتصاد كارآفريني در حال حركت است و ايجاد شركت هاي جديد در مركز اين فعاليت ها قرار دارد. همچنين تغييرات سريع جوامع و ضرورت سازگاري فعالانه با چنين جوامعي ، ارزش كارآفرين ها را روزافزون نموده است. لزوم توجه به كارآفريني و توسعه آن بسيار بيشتر از گذشته اهميت دارد. كارافريني را مي توان ايجاد يك كسب و كار جديد ، محصول نو  و كالاي جديد و يا ابداع فرايندي جديد تعريف نمود. آنچه كه از مشخصه هاي اين تعريف بر مي آيد وجود نوعي تلاش و فراهم آوردن فرصتي براي كار و فعاليت مي باشد. به طور كلي واژه كارآفريني با واژه كسب و كار جديد ارتباطي تنگاتنگ دارد و بعضاً مي توانند به جاي يكديگر به كار روند. صاحبنظران كسب و كار را به انواع مختلفي تقسيم بندي نموده اند كه يكي از اين تقسيم بندي ها به شرح ذيل مي باشد : كسب و كار خانگي ، كسب و كار خانوادگي ، كسب و كار روستايي ، كسب و كار اينترنتي ، كسب و كار كوچك ومتوسط  ( SME ) ، كسب و كارهاي بزرگ .
اغلب ميان دو واژه "خانواده" و "كسب و كار" نوعي تضاد و دوگانگي وجود دارد در حالي كه اين مفاهيم به عنوان دو  زير سيستم از يك ابر سيستم به نام اجتماع و جامعه هستند كه در اثر ارتباطات و تاُثيرات متقابلي كه بر روي يكديگر مي گذارند تشكيل يك نظام كلي تر را به نام "كسب و كار خانوادگي" (فاميلي) مي دهند. اگر پويايي ها و تحركات خانواده و كسب و كار  به طور واضح و آشكار با يكديگر تعامل و ارتباط داشته باشند ميان اين دو نوعي تلفيق و تركيب وجود دارد كه از ديد محققان باعث پيدايش يك نظام نوين و منحصر به فرد به نام "كسب و كار خانوادگي" مي شود. تعاريف و تقسيم بندي هاي زيادي براي كسب و كار خانوادگي ارائه شده است به هرحال يك كسب وكار يا شركت خانوادگي را  مي توان بدين گونه تعريف نمود : شركت ها، مؤسسات و كسب و كارهايي كه بوسيله ارتباطات و تعاملات خانوادگي و افراد خانواده تحت تاًثير قرار مي گيرند ، يا كسب و كاري كه متعلق به افراد يك خانواده مي باشد و توسط افراد فاميل و غيرفاميل اداره مي شود و يا نوعي كسب و كار مشترك ميان چند شريك غير فاميل كه هركدام از آنها پسر و يا دختر و يا ديگر افراد خانواده و فاميل خود را در آن درگير نموده است.  همانطور كه مشخص است يك كسب و كار خانوادگي گاهي مي تواند فراتر از يك شركت خانوادگي باشد. و گاهاً نيز فقط در قالب يك شركت خانوادگي باشد.
تاكنون محققان زيادي در خصوص مسائل مربوط به كسب و كارهاي خانوادگي ، تحقيقات و مطالعاتي را انجام داده اند و تماماً بر اين باورند كه يك كسب و كار خانوادگي متشكل از سه بعد خانواده ، كسب و كار ، مالكيت و مديريت  مي باشد به عقيده بسياري از محققين بعد خانواده تاُثيرات زيادي بر ديگر ابعاد مي گذارد كه در نتيجه تاُثيرات اين سه بعد بر روي يكديگر ، يك كسب و كار خانوادگي مي تواند بقا پيدا نموده و رشد نمايد و يا اينكه نابود گردد.
به نظر می رسد که کسب و کارهای خانوادگی جز پیچیده ترین نوع کسب و کارها می باشد(Neubauer & Lank,1998).مباحث عملیاتی و استراتژیک مالکیت،کنترل  و مدیریت سهم مشترکی در این پیچیدگی دارند.تنظیم استراتژی کسب و کار خانوادگی و تصمیم گیری،که شامل گرایش به ریسک،تنوع ، تکنولوژی و نظایر آن است،اغلب وابسته یا حداقل در ارتباط با مرحله عمر نسل در حال کنترل می باشد(Moores & Berret,2003;Ward,1987).
در ايران نيز به دليل تفاوت هاي اجتماعي و فرهنگي ما با ديگر كشورهاي جهان ، ركن خانواده و نظام خانوادگي داراي تفاوت ها و مسائلي منحصربه فرد مي باشد كه به نوبه خود تاُثيراتي مشابه و يا متفاوت بر موضوعاتي مانند كسب و كار و اشخاص (مالكان و مديران) مي گذارد كه در نتيجه مي تواند زمينه اي براي ايجاد يك كسب و كار خانوادگي باشد. بنابراين با شناسايي عواملي که باعث مي شود افراد كسب و كار خود را به رشد و توسعه سوق دهد مي توان برخي از مشكلات و موانع پيش روي مؤسسين و مالكين اين نوع كسب و كارها را كاهش داد و با تقویت عامل های موثر در رشد و توسعه کمک شایانی به این نوع کسب و کارها کرد و راه را براي ارتقاي فرهنگ كسب و كار در ميان خانواده و اجتماع هموارتر نمود.
از آنجا كه بين رشد اقتصادي و تعداد كارآفرينان و شركت هاي ايجاد شده در يك كشور همبستگي وجود دارد ضرورت  ايجاد كسب و كار و شركت هاي جديد براي رشد و توسعه اقتصادي و كاهش نرخ بيكاري در ايران از اهميت بالايي برخوردار است. يكي از عناصر توسعه كارآفريني همانا افزايش و توسعه انواع مختلف كسب و كارهاي خانوادگي مي باشد. كه براي نيل به اين هدف ناگزير از شناخت و آگاهي دقيق از اين مفهوم و بررسي مسائل و مشكلات مربوط به اين نوع كسب و كار ، به ویژه در ايران ، مي باشيم. بدين منظور تلاش مي‌كنيم در اين تحقيق، ضمن تشريح ماهيت نوع كسب و كار خانوادگي و ابعاد و حوزه هاي مرتبط با آن در بخش ادبيات تحقيق ،عوامل مؤثر بر توسعه  و رشد اين نوع كسب و كارها در صنايع مختلف استان تهران را بررسي نمائيم.

1-3) اهميت و ضرورت انجام تحقيق
به دليل اهميت بسيار زياد شركت ها و كسب و كارهاي خانوادگي در رشد و توسعه اقتصادي و همچنين اشتغال زايي و رفع بيكاري ، بسياري از كشورهاي جهان نسبت به اين مسئله و كارآفريني از طريق ايجاد اينگونه شركت ها روي آورده و برنامه ريزي هاي بسيار دقيق و هدفداري را در اين زمينه انجام مي دهند. براساس انتشارات آكادمي بين المللي تحقيقات شركت هاي خانوادگي (IFERA) در دسامبر 2003 ، سهم شركت هاي خانوادگي از كل شركت هاي موجود ، در اروپا حدود 60 – 93 درصد ، در ايالات متحده حدود 95 درصد و در آمريكاي مركزي و جنوبي حدود 65 درصد مي باشد. همچنين نزديك به 35 درصد از 500 شركت بزرگ آمريكايي از نوع شركت هاي خانوادگي مي باشد. با توجه به آمار و اطلاعات فوق مشاهده مي شود كه كسب و كارهاي خانوادگي از مهمترين اولويت هاي كشورهاي مختلف براي كارآفريني محسوب مي شوند. سياستمداران و دولتمردان در كشورهاي مختلف قوانين و مقرراتي وضع نموده اند كه ضمن فراهم آوردن تسهيلات و امكاناتي در جهت راه اندازي ، رشد و توسعه كسب و كارهاي خانوادگي ، موانع و مشكلات پيش روي مؤسسان اين گونه كسب وكارها را نيز حداقل نموده است. افزايش سرمايه گذاري و تشويق سرمايه گذاران براي انتقال سرمايه ها به سمت اين گونه شركت ها نيز از ديگر برنامه هاي اقتصادي دولت ها مي باشد.
يكي از اولويت هاي مهم براي اشتغال زايي و توسعه كارآفريني در ايران نيز ، ايجاد شركت ها و كسب وكارهاي خانوادگي مي باشد بنابراين براي ايجاد برنامه ريزي هاي اصولي از سوي مسئولان و سياستگذاران ، بيش از هرچيز وجود آمار ، اطلاعات و دانش صحيح و كارآمد درمورد تمامي ابعاد و حوزه هاي كسب وكارهاي خانوادگي در صنايع ايران اعم از نوع صنعت ، نحوه شكل گيري ، ميزان شكل گيري ، بقا و دوام ، موانع و مشكلات پيش روي مؤسسان اين نوع كسب و كارها ، تعداد شركت هاي خانوادگي ، تعداد افراد مشغول به كار در اين شركت ها و بسياري از مسائل ديگر در اين حوزه ، داراي اهميت مي باشد.یکی از مسائل مهم در زمینه کسب و کارها رشد و توسعه کسب و کار در طول عمر آن می باشد،از طرفی عوامل زیادی در رشد و توسعه یک کسب و کار خانوادگی تاثیر دارد. با شناسایی این عوامل می توان زمینه بقاء و دوام این کسب و کارها را فراهم کرد و از این طریق در توسعه اقتصادی کشور هم نقشی موثر داشت. لذا اين تحقيق مي كوشد تا با مطالعه عوامل مؤثر بر رشد و توسعه اين نوع كسب و كارها در استان تهران، زمينه را براي مطالعات و پژوهش هاي بعدي هموار نمايد.
دسته بندی: کالاهای دیجیتال » رشته مدیریت (آموزش_و_پژوهش)

تعداد مشاهده: 4803 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.rar

فرمت فایل اصلی: word

تعداد صفحات: 249

حجم فایل:1,048 کیلوبایت

 قیمت: 75,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل