فایل تاثير فرآیند مديريت دانش بر فرآیند كارآفريني سازماني در SME

دسته بندي : کالاهای دیجیتال » رشته مدیریت (آموزش_و_پژوهش)

دانلود پایان نامه بررسی تاثير فرآیند مديريت دانش بر فرآیند كارآفريني سازماني در SME  های شرق مازندران
این پروپوزال در قالب فرمت word قابل ویرایش ، آماده پرینت و ارائه به عنوان پروژه پایانی میباشد

توضیحات:

 فهرست مطالب:
فصل اول: (کلیات تحقیق)

1-1- مقدمه
1-2- اهمیت موضوع
1-3- بیان مساله
1-4- مدل مفهومی تحقیق
1-5- اهداف تحقیق
1-6- فرضیه های تحقیق
1-7- قلمرو تحقیق
1-8- محدودویتهای تحقیق
1-9- تعریف واژگان
1-9-1- تعریف واژگان تخصصی تحقیق
1-9- 2- تعریف واژگان عملیاتی تحقیق
فصل دوم: (ادبیات نظری تحقیق)
بخش اول: مبانی نظری تحقیق
2-1- مقدمه
2-2- گذری بر مدیریت دانش
2-3- دانش
2-3- 1- روابط داده، اطلاعات و دانش
2-3-1-1- داده
2-3-1-2- اطلاعات
2-4- طبقه بندی انواع دانش
2-5- منابع دانشی سازمان
2-6- چه نوع دانشی را باید مدیریت کنیم؟
2-7- ضرورت و اهمیت مدیریت دانش
2-8- مفهوم مدیریت دانش
2-9- تعاریف مدیریت دانش
2-10- استراتژیهای مدیریت دانش
2-11- مقدمات (توانمند سازهای) بکارگیری مدیریت دانش
2-11-1- مدیریت
2-11-2- فرهنگ
2-11-3- ساختار سازمانی
2-11-4- پشتیبانی تکنولوژی اطلاعات
2-12- پیامدهای (مزایای) بکارگیری مدیریت دانش
2-13- مدلهای مدیریت دانش
2-13-1- مدل عمومی دانش در سازمان
2-13-2- مدل ادل و گراسیون
2-13-3- مدل استیوهالس
2-13-4- مدل امگا و کینگ
2-13-5- مدل ترزا و همکاران
2-13-6- مدل چن و چانگ
2-13-6-1- گردآوری دانش
2-13-6-2- فرآیند تسهیم دانش
2-13-6-3- فرآیند بکارگیری
2-14- نظام های مختلف در مواجهه با مدیریت دانش
2-14-1- یادگیری سازمانی
2-14-2- سازمان یادگیرنده
2-14-3- یادگیری سازمانی، سازمان یادگیرنده و مدیریت دانش
2-14-4- سرمایه های فکری
2-14-5- مدیریت دانش و سرمایه های فکری
2-15- کارآفرینی
2-15-1- مقدمه
2-16- تعاریف کارآفرینی
2-17- انواع کارآفرینی
2-18- مزایای کارآفرینی سازمانی
2-19- انواع سازمان ها از نظر کارآفرینی
2-20- مقایسه ویژگی های سازمان های کارآفرین و سنتی
2-21- مدل های فرآیند کارآفرینی سازمانی
2-21-1- مدل کارآفرینی سازمانی کورنوال و پرمن
2-21-2- مدل کارآفرینی سازمانی کوراتکو و نافزیگر
2-21-3- فرآیند کارآفرینی احمد پور و مقیمی
2-21-4- مدل هیستریچ و پترز
2-21-5- مدل کارآفرینی بارینگر و ایرلند
2-21-6- مدل پیترز و پتلزبرگ و عوامل موثر بر آن
2-21-6-1- تولید ایده در سازمان
2-21-6-1-1- تکنیکهای ایده پردازی
2-21-6-2- بکارگیری ایده در سازمان
2-21-6-3- نتایج ایده
2-22- نظام های مختلف در مواجهه با کارآفرینی
2-22-1- سرمایه اجتماعی و کارآفرینی سازمانی
2-23- ارتباط بین مدیریت دانش و کارآفرینی سازمانی
2-24- SME ها و کسب و کارهای جدید
2-25- تعریف صنایع کوچک و متوسط
بخش دوم: مبانی تجربی تحقیق
2-27- مروری بر تحقیقات انجام شده
2-27-1- تحقیقات داخلی
2-27-2- تحقیقات خارجی
2-27-3- جمع بندی
فصل سوم: (روش شناسی تحقیق)
3-1- مقدمه
3-2- مدل مفهومی
3-3- روش تحقیق
3-4- جامعه آماری
3-5- نمونه آماری
3-6- روش گردآوری اطلاعات
3-7- شرح پرسشنامه
3-8- دسته بندی سوالهای پرسشنامه بر اساس عوامل تحقیق
3-9- تعیین روایی تحقیق
3-10- پایایی تحقیق
3-11- روش تجزیه و تحلیل داده ها
فصل چهارم: (تجزیه و تحلیل داده های آماری)
4-1- مقدمه
4-2- نتایج توصیفی
4-2-1- تحلیل توصیفی نمونه آماری با توجه به متغیر جنسیت
4-2-2- تحلیل توصیفی نمونه آماری با توجه به متغیر شرایط تاهل
4-2-3- تحلیل توصیفی نمونه آماری با توجه به متغیر سن
4-2-4- تحلیل توصیفی نمونه آماری با توجه به متغیر شرایط تحصیلی
4-3- تحلیل استنباطی داده ها
4-3-1- پایایی تحقیق
4-3-2- بررسی نرمال بودن توزیع متغیرها
4-3-3- مدل اندازه گیری مدیریت دانش و فرآیند کارآفرینی سازمانی
4-3-3-1- مدل اندازه گیری مدیریت دانش
4-3-3-1-1- نتیجه آزمون
4-3-3-2- مدل اندازه گیری فرآیند کارآفرینی
4-3-3-2-1- نتیجه آزمون
4-3-4- بررسی همبستگی بین متغیرهای مستقل و وابسته
4-3-4-1-آزمون های مربوط به وجود همبستگی بین شاخص های مدیریت دانش و فرایند کارآفرینی
4-3-5- تایید مدل مفهومی تحقیق با استفاده از روابط ساختار یافته خطی
4-3-5-1- نتیجه آزمون
4-3-6- آزمون فرضیات
4-3-6-1- نتیجه آزمون فرضیه اول
4-3-6-2- نتیجه آزمون فرضیه دوم
4-3-6-3- نتیجه آزمون فرضیه سوم
4-3-7- مدل مفهومی اصلاح شده با استفاده از مدل معادلات ساختاری
4-3-7-1- نتیجه آزمون
فصل پنجم: (نتیجه گیری و پیشنهادت)
5-1- مقدمه
5-2- مروری بر مساله، فرضیه ها و اهداف
5-3- خلاصه نتایج آزمون ها
5-3-1- آزمون پایایی
5-3-2- آزمون نرمال بودن
5-3-3- آزمون تایید عاملی
5-3-4- آزمون همبستگی
5-3-5- تایید مدل مفهومی تحقیق با استفاده از روابط ساختار یافته خطی
5-3-6- نتایج آزمون فرضیات
5-4- بحث و نتیجه گیری
5-5- کاربرد برای مدیران
5-6- محدودیت های تحقیق
5-7- پیشنهادات برای تحقیقات آتی
فهرست منایع
منابع فارسی
منابع لاتین
ضمیمه (پرسشنامه)
فهرست جداول
فهرست نمودارها
فهرست اشکال

فصل اول: كليات تحقيق
1-1- مقدمه:        
                                      
علم و فناوري در جهان پر از رقابت کنونی؛ محدوديت، پيچيدگي و موقعيت هاي جديدي را پديد آورده اند و مي توان آنها را موتور توسعه اقتصادي و اجتماعي جهان دانست. بهره برداري صحيح از تحولات سريع علم و فناوري، مديريت تحولات فناورانه و نوآوری مستلزم در اختيار داشتن دانش روز و پيشرو ميباشد كه اين خود شايد يكي از عوامل اهتمام و گرايش سازمانها در چند سال اخير به بحث مديريت دانش باشد. از این رو، در سالهای اخیر، نوآوري به عنوان يكي از دستاوردهاي مديريت دانش كه براي سازمان ايجاد مزيت رقابتي مي-نمايد مورد توجه قرار گرفته است. در محيط ناپايدار و پيچيده امروز، سازمان هایی کامیاب هستند که به یک مزیت رقابتی پایدار دست یابند. در سالهای اخیر منبع اصلی مزیت رقابتی از کارایی و کیفیت به کارآفرینی و نوآوری تغییر یافته است. كارآفريني همان نيرويي است كه امروزه از آن به عنوان موتور محرك رشد وتوسعه یاد میشود. با توجه به اهمیت کارآفرینی برای ایجاد مزیت رقابتی، سازماني مي تواند موفق باشد كه با ايجاد بسترهاي لازم از فرآیند كارآفريني پشتیبانی كند. به همین منظور در گذشته تحقیقات زیادی در خصوص بستر های کارآفرینی سازمانی (فرهنگ، ساختار، شبكه، سرمايه اجتماعي و...) صورت گرفته است. به دلیل نقش غیر قابل انکار دانش در ایده پردازی و نوآوری به نظر می¬رسد که يكي از مهمترين عوامل ایجاد كارآفريني سازماني، مدیریت دانش باشد كه در گذشته كمتر مورد توجه قرار گرفته است. همه موارد ذکر شده در بالا ضرورت مدیریت کردن دانش، تبدیل دانش نامشهود به مشهود و قابل اندازه گیری و از همه مهم تر تحقیق در زمینه مدیریت دانش در سازمان ها و جامعه را نشان می دهد.
در این فصل پس از بیان اهمیت موضوع، مسأله‌ تعريف‌ خواهد شد، سپس مدل مفهومی به عنوان مبناي انجام این مطالعه و تحقيق تشریح می گردد. فرضیات ، قلمرو تحقیق، تعریف واژه ها و اصطلاحات و محدودیت-های تحقیق‌ تشریح خواهند شد.

1-2- اهمیت موضوع
در عصر جهانی شدن، رشد دانش بسیار سریع بوده، به گونه ای که در قرن بیستم، 80 درصد یافته های فناوری و دانش و نیز 90 درصد تمام دانش و اطلاعات فنی در جهان تولید شده است و هر پنج سال و نیم حجم دانش دو برابر می شود؛ این در حالی است که عمر متوسط آن، کمتر از چهار سال است. انطباق با تغییرات محیط رقابتی نیازمند اجرای اثربخش استراتژی مدیریت دانش هستند. در محيط ناپايدار و پيچيده امروز، دانش به عنوان یک دارایی ارزشمند شناخته می شود. این تحول، باعث ایجاد نگرش های جدیدی در مدیریت کسب وکار با نام «مدیریت دانش» شده است. تغییر در عملکردهای مدیریت امری ضروری و اجتناب ناپذیر است. از این رو انواع موسسات به منظور بقا و توسعه خویش و نیز انطباق با تغییرات محیط رقابتی نیازمند اجرای اثربخش استراتژی مدیریت دانش هستند  (R. King et al., 2008, Bechina et al., 2005). بنابراین کسانی که مدیریت دانش را به عنوان مخاطره تلقی می کنند، مزایای حاصل از به کارگیری آن را از دست خواهند داد. دیدگاه های مبتنی بر دانش اشاره دارند که منابع ذهنی (فکری) به عنوان دارایی های کلیدی سازمان ها، منجر به نوآوری و پایداری مزیت رقابتی می¬شوند (choi et al., 2008). اساس اقتصاد های صنعتی از بهره برداری منابع طبیعی به بهره¬گیری از سرمایه¬های فکری تغییر می کند. بسیاری از مدیران و متفکران علم مدیریت این دوره را شروع جدیدی برای مدیریت دانش می دانند. این امر سبب شد بسیاری از پژوهشگران به تحقیق و تبیین در مورد چگونه مدیریت کردن دانش سوق پیدا کنند. به عبارت دیگر، چون با کسب و کارهای جدید مواجه می شویم، شیوه های مدیریتی جدیدی را جستجو می کنیم. مطالعات گوناگون در مورد مفاهیم دانش، فرایند های دانش و معماری مدیریت دانش دلیلی بر این ادعا است. بسیاری از سازمان ها تلاش می کنند که با استفاده از موفقیت های حاصل شده در مدیریت دانش، از دارایی های دانش با تمرکز بر عملیات مدیریت دانش و با سرمایه گذاری زیاد در تکنولوژی اطلاعات بهره برداری نمایند. از طرف دیگر بومی کردن تحقیقات خارجی در زمینه موضوع مورد تحقیق و کاربردی سازی آن از جمله مواردی است که با توجه به اهمیت و ضرورت تحقیق از نظر صاحبنظران، الزام انجام آن را دو چندان می کند.

1-3- بيان مسئله
مسئله يعني تفاوت بين وضع موجود و مطلوب. بعبارت ديگر، مسئله يعني فاصله بين جايي كه هستيم و جايي كه مي‌خواهيم باشيم. مسئله وقتي حل مي‌شود كه وضعيت موجود به وضعيت مطلوب تبديل شود(Huber, 2001). امروزه سازمانها با مسائلی چون تغییر و تحولات سریع فن آوری، رقابت پیچیده، رشد سریع تعداد رقبای جدید، حس بی اعتمادی به روشهای سنتی در مدیریت سازمانی، خروج برخی از بهترین و درخشانترین کارمندان از شرکت، رقابت بین المللی، کوچک کردن شرکتهای بزرگ و میل کلی به بالابردن بازدهی و بهره¬وری، روبرو هستند. در این بین سازمانهایی می توانند قدرت رقابت داشته باشند که با بر عهده گرفتن نقشی فعال و تاثیر گذار از کارآفرینی سازمانی پشتیبانی نمایند. بنابراین امروزه از كارآفريني به عنوان عامل تحريك و تقويت رقابت، نوآوري و روان كننده تغيير و عامل تعادل در اقتصاد پويا ياد مي كنند. اما تحقیقات گوناگون نشان می دهند که علارغم اینکه سازمانها اهمیت نوآوری و کارآفرینی را برای رقابت در دنیای امروز پذیرفته اند اما در ایجاد نوآوری و کارآفرینی موفق نبودند. چرایی این موضوع ما را ترغیب کرده است تا به بررسی رابطه بین مدیریت دانش و کارآفرینی سازمانی بپردازیم. بدون شک یکی از مهمترین بستر براي توسعه کارآفرینی كسب و بكارگيري دانش است، طوریکه محققین بیان می دارند مزیت رقابتی پایدار تنها از طریق به کارگیری دانش برای نوآوری حاصل می شود. به همين منظور چندی است که از سوی محققین گوناگون، مديريت دانش سازماني به عنوان یکی از مهم ترين عوامل موفقيت کسب و کار ها در شرايط رقابتي مورد توجه قرار گرفته است و سازمانهای مختلف، سرمایه گذاری نسبتاً وسیعی در این حوزه انجام داده اند. با توجه به ارتباط غیر قابل انکار دانش با نوآوری، به نظر می رسد درک نقش و تاثیر مدیریت دانش بر کارآفرینی از اهمیت بسزایی برخوردار باشد، برای دستیابی به این مهم، پژوهش حاضر در پی کشف روابط میان فرآیندهای مدیریت دانش و فرایند کارآفرینی سازمانی و مطالعه تجربی آنها در کسب و کار های کوچک و متوسط (SME)  شرق مازندران است.
و.........
دسته بندی: کالاهای دیجیتال » رشته مدیریت (آموزش_و_پژوهش)

تعداد مشاهده: 3901 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.rar

فرمت فایل اصلی: وورد

تعداد صفحات: 98

حجم فایل:839 کیلوبایت

 قیمت: 55,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل