فایل تاثیر برنامه ریزی استراتژیک بر مدل لیتل و کارایی مالی سازمان
دسته بندي :
کالاهای دیجیتال »
رشته مدیریت (آموزش_و_پژوهش)
دانلود پایان نامه بررسی تاثیر برنامه ریزی استراتژیک بر اساس مدل لیتل بر کارایی مالی سازمان
این پروپوزال در قالب فرمت word قابل ویرایش ، آماده پرینت و ارائه به عنوان پروژه پایانی میباشد
توضیحات:
چکیده
هدف اصلی این پژوهش بررسی تاثیر برنامه ریزی استراتژیک بر اساس مدل لیتل بر کارایی مالی سازمان است. جامعه آماری این پژوهش کلیه کارکنان و مدیران سازمان تامین اجتماعی شهر اهواز می باشد، ،نمونه ی پژوهش شامل 118 نفر می باشد که به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند . برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه استاندارد استفاده شد.
سازمان تامین اجتماعی به چهار واحدهای تجاری استراتژيک تقسیم شد. در این پژوهش با توجه به شرایط سازمان تامین اجتماعی و خدمات انجام شده توسط واحد تجاری، 5 فاکتور پتانسيل و توان سازمان ، تعداد بیمه شدگان، تکنولوژی، تعداد مستمری بگیران و گستردگی خدمات به عنوان فاکتورهای توصيف و تعيين کننده مراحل تکامل چرخه عمر خدمات در نظر گرفته شده است.
، استراتژیهای عمومی شعبه اول عبارتند از: نفوذ در بازار (L) ارائه خدمات موجود در بازارهاي جدید (T) ادغام رو به جلو (G) استراتژ یهای عمومی شعبه دوم عبارتند از: بهينه سازی توزیع (D) نفوذ در بازار (L) بهينه سازی بازار (M) ارائه خدمات جدید در بازارهای موجود (P) بهبود تکنولوژیکی (V) ارائه خدمات موجود در بازارهای موجود (U) استراتژ یهای عمومی برای شعبه سوم عبارتند از: توسعه تجارت خارجی (B) توسعه تسهيلات در خارج (C) نفوذ در بازار (L) اثر بخش کردن عملکردها و روشها (N) ارائه خدمات جدید در بازارهای موجود (P) ارائه خدمات موجود در بازارهای موجود (U) ، استراتژیهای عمومی برای شعبه چهارم به شرح زیر میباشد: بهينه سازی توزیع (D) بقاء (S)هينه سازي كلي
واژگان کلیدی : مدل لیتل ، برنامه ریزی استراتژیک ، کارایی مالی ،سازمان تامین اجتماعی
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول 8
کلیات تحقیق 8
1-1- مقدمه 9
1-2- بيان مسأله 10
1-3- اهمیت و ضرورت انجام تحقيق 12
1-4- اهداف تحقيق 16
1-5- سؤالات تحقیق 16
1-6- فرضيههاي تحقیق 17
1-7- قلمرو تحقیق 17
1-8- مدل مفهومی تحقیق 18
1-9- تعريف واژهها و اصطلاحات فني و تخصصی (به صورت مفهومی و عملیاتی): 18
فصل دوم 20
ادبیات نظری و پیشینه تحقیق 20
مقدمه 21
بخش اول : مبانی نظری برنامه ریزی استراتژیک 22
2-1-1- تعریف برنامه ریزی استراتژیک 22
2-1-2- نیازمندي کسب وکارها به استراتژي 28
2-1-3- وﯾﮋﮔﯽ ﻫﺎی ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ رﯾﺰی اﺳﺘﺮاﺗﮋﯾﮏ 28
2-1-4- وﺟﻮه اﻓﺘﺮاق ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ رﯾﺰی اﺳﺘﺮاﺗﮋﯾﮏ و ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ رﯾﺰی ﻋﻤﻠﯿﺎﺗﯽ 29
2-1-5- ﺳﺒﮑﻬﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ رﯾﺰی اﺳﺘﺮاﺗﮋﯾﮏ و ﺗﻌﯿﯿﻦ اﺳﺘﺮاﺗﮋی ﻫﺎی ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ 31
2-1- 6- ﻓﺮآﯾﻨﺪ ﺗﻐﯿﯿﺮ ﺷﮑﻞ در ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ رﯾﺰی اﺳﺘﺮاﺗﮋﯾﮏ 33
2-1-7- ﺟﺎﯾﮕﺎه ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ رﯾﺰی اﺳﺘﺮاﺗﮋﯾﮏ 35
2-1-8- ﻣﺰاﯾﺎ و ﻣﺤﺪودﯾﺘﻬﺎی ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ رﯾﺰی اﺳﺘﺮاﺗﮋﯾﮏ 36
2-1-9- چگونه می توان اندیشه ها را در طول زمان مدیریت کرد؟ 37
2-1-10- اصطلاحات کلیدي دربرنامه ریزی استراتژیک 38
2-1-11- الگوي مدیریت استراتژیک 40
2-1-12- انواع استراتژي ها 43
2-1-12- 1- استراتژي هاي یکپارچگی 43
2-1-12- 2- استراتژي هاي متمرکز 45
2-1-12- 3- استراتژي هاي تنوع 19 46
2-1-12- 4- استراتژي هاي تدافعی 47
2-1-12- 5- استراتژي ترکیب 49
2-1-12- 6- استراتژي هاي عمومی (ژنریک ) مایکل پورتر 50
2-1-8- انواع مدل ها در مرحله طراحی و تدوین استراتژي 53
1-2-9- چارچوبی جامع براي تدوین استراتژي 54
2-2-9-1- ماتریس تهدیدات،فرصتها،نقاط قوت،و نقاط ضعف(SWOT) 55
2-2-9-2- ماتریس ارزیابی موقعیت و اقدام استراتژیک 56
2-2-9-3- ماتریس گروه مشاوران بستن (BCG) 57
2-2-9-4- ماتریس داخلی و خارجی (IE) 57
2-2-9-5- ماتریس استراتژي اصلی (GS) 58
2-2-9-6- ماتریس برنامه ریزي استراتژیک کمی QSPM)) 59
2-1-10- مقایسه و جمع بندي تعدادي از مدلهاي تدوین استراتژي 61
2-1-11- مروري كوتاه برمدل برنامه ريزي استراتژيك ليتل 62
2-1-11-1- تقسيم بندي شركت به واحدهاي تجاري استراتژيك 62
2-1-11-2- تعيين موقعيت يك واحد تجاري در مراحل چرخه عمر 63
2-1-11-3- تعيين موقعيت رقابتي هر واحد تجاري 63
2-1-12- تعيين جايگاه واحدهاي تجاري استراتژيك در ماتريس ليتل 64
2-1-13- تعيين روش هاي عمده و استراتژي ها 64
2-1-13-1- توسعه طبيعي: 64
2-1-13-2- توسعه گزينشي: 65
2-1-13-3- امكان بهبود: 65
2-1-13-4- خروج: 65
2-1-14- تجزيه و تحليل عملكرد 66
2-1-15- تجزيه و تحليل سيستم هاي مديريتي 68
2-1-16- تجزيه و تحليل خطر پذيري 70
2-1-16- 1- مرحله عمر كالا و موقعيت رقابتي: 70
2-1-16- 2- صنعت: 70
2-1-16- 3- استراتژي: 70
2-1-16- 4- تعهدات: 70
2-1-16- 5- عملكرد گذشته: 71
2-1-16- 6- مديريت: 71
2-1-16- 7- بهبود عملكرد: 71
بخش دوم : مبانی نظری کارایی مالی 71
2-2-1- تعریف کارایی 72
2-2-2- مفهوم کارایی 73
2-2-3- مفهوم كارايي از دیدگاه نظریه پردازان 74
2-2-3-1- كارايي درنظریه فردريك تيلور (نظريه مديريت علمي): 74
2-2-3-4- كارايي در نظريه ماكس وبر: 76
2-2-3-5- كارايي در مكتب روابط انساني: 76
2-2-4- عوامل مؤثر در افزایش کارآیی در کشورهای توسعه یافته: 77
بخش سوم: چارچوب نظری تحقیق 78
بخش چهارم: پیشینه تحقیق 78
2-4-1- پیشینه خارجی: 78
2-4-2- پیشینه داخلی: 80
تجزيه و تحليل دادهها براي بررسي صحت و سقم فرضيات براي هر نوع تحقيق از اهميت خاصي برخوردار است. امروزه در بيشتر تحقيقاتي که متکي بر اطلاعات جمعآوري شده از موضوع مورد تحقيق ميباشد؛ تجزيه وتحليل اطلاعات از اصليترين و مهمترين بخشهاي تحقيق محسوب ميشود. دادههاي خام با استفاده از فنون آماري مورد تجزيه و تحليل قرار ميگيرند و پس از پردازش به شکل اطلاعات در اختيار استفاده کنندگان قرار ميگيرند. 94
براي تجزيه و تحليل دادههاي جمعآوري شده ابتدا آمار توصيفي که به بررسي متغيرهاي جمعيت شناختي تحقيق شامل جنسيت، ميزان تحصيلات و ... ميپردازد؛ مورد بررسي قرار مي گيرد. سپس آمار تحليلي مطرح ميگردد. در آمار تحليلي اين تحقيق به منظور بررسی تاثیر برنامه ریزی استراتژیک بر اساس مدل لیتل بر کارایی مالی سازمان تامین اجتماعی همبستگي پيرسون و آزمون رگرسيون استفاده شده است. 94
همچنين به منظور بررسي مناسب يا نامناسب بودن وضعيت پارامترها يا عوامل مربوط به کارایی مالی سازمان تامین اجتماعی از آزمون میانگین یک جامعه آماری استفاده گرديده است.. 94
همچنين جهت مشخص نمودن هدف تحقيق که بررسی تاثیر برنامه ریزی استراتژیک بر اساس مدل لیتل بر کارایی مالی سازمان تامین اجتماعی مي باشد، مدل مربوطه و اجزاء آن مورد تجزيه و تحليل قرار ميگيرند. 95
4-1 - يافتههاي توصيفي 95
4-2-1- آزمون سنجش نرمال بودن داده ها (کلوموگروف- اسميرنف) 100
به منظور بررسي مناسب يا نامناسب بودن وضعيت هر يک ابعاد توانمند سازي کارکنان در سازمان بيمه مرکزي از آزمون میانگین یک جامعه استفاده گرديده است. 102
آزمون فرضيه شماره یک 102
Test value=3 103
حد پایین 103
حد بالا 103
معناداری شغلی 103
مقدمه 108
فصل اول : کلیات تحقیق
1-1- مقدمه
برنامه ریزی استراتژیک با بررسی محیط خارجی و داخل سازمان، فرصتها و تهدیدهای محیطی و قوتها و ضعفهای داخلی را شناسایی می کند و با درنظر داشتن ماموریت سازمان، اهداف بلندمدت برای سازمان تنظیم می کند و برای دستیابی به این اهداف، از بین گزینه های استراتژیک اقـــدام به انتخاب استراتژی هایی می کند که با تکیه بر قوتها و با بهره گیری از فرصتها، ضعفها را ازبین برده و از تهدیدها پرهیز کند تا درصورت اجرای صحیح باعث موفقیت سازمان در میدان رقابت شود.
در عصر اطلاعات و ارتباطات الکترونیکی، هر سازمانی با هر اندازه ای، با تغییرات و تحولات سریعی روبروست و باید فعالیتهای خود را طوری برنامه ریزی و مدیریت کند که در محیط متلاطم و بازار به شدت رقابتی موفقیت کسب کرده و تداوم حیات داشته باشد. باتوجه به مفهوم برنامه ریزی استراتژیک، این امر مستلزم بهره گیری از این نوع برنامه ریزی است. چرا که از یک طرف آینده نگر بوده و ازطریق پیش بینی تحولات آتی اقدامات مناسب را تنظیم می کند. ازطرف دیگر گرایش به محیط داشته و ارتباط تنگاتنگ با آن دارد و از این لحاظ می تواند به سرعت از تغییرات محیط با خبر شده و واکنش مناسب و سریع نشان دهد.
مفاهیم، نظریات و مدل هایی که تاکنون درباره برنامه ریزی استراتژیک ارائه شده اند بیشتر در رابطه با سازمانهای بزرگ و تولیدی و متناسب با ویژگیهای آنها بوده و سازمانهای کوچک کمتر مورداقبال واقع شده اند همین امر به علاوه برخی عوامل دیگر باعث می شوند تا سازمانهای بزرگ به راحتی از برنامه ریزی استراتژیک بهره مند شوند ولی سازمانهای کوچک تجربه چندان زیاد و موفقیت آمیزی در استفاده از این نوع برنامه ریزی ندارند.
باتوجه به نقش و اهمیتی که سازمانهای خدماتی در فعالیتهای اقتصادی و بازارهای جهانی پیدا کرده اند و باتوجه به اینکه مانند هر سازمان دیگری با رقابت شدیدی مواجهند و همـــواره به پیروزی می اندیشند و نیازمند بهره گیری از برنامه ریزی استراتژیک هستند، به بررسی تاثیر برنامه ریزی استراتژیک بر اساس مدل لیتل بر کارایی مالی سازمان تامین اجتماعی پرداخته شده است.
1-2- بيان مسأله
محیط به سرعت در حال تغییر کسب و کار، عرصه مدیریت را پرچالش ساخته است. یک تفاوت اساسی مدیریت امروز با گذشته در الزام به پایش مستمر متغیرهای محیطی و لحاظ کردن آنها در فرآیند تصمیمگیری و برنامهریزی است. برای کسب سود، شرکتها نیاز به تکمیل فرآیندهایی دارند تا بتوانند به افزایشاندازه و تعداد شرکتهای رقیب؛ نقش رو به گسترش دولتها به عنوان خریدار، فروشنده، قانونگذار و حتی در سیستمهای تجارت آزاد به عنوان رقیب؛ و پیچیدگیهای بیشتر کسبوکار در تجارت بینالمللی پاسخ بدهند. شاید مهمترین پیشرفت در این فرآیندهای مدیریتی هنگامی پیش آمد که «برنامهریزی بلندمدت»، «برنامهریزی کلان، برنامهریزی تفصیلی، بودجهبندی» و «سیاستهای کسبوکار» با تاکید بیشتر بر پیشبینی محیطی و ملاحظات خارجی در تدوین و پیادهسازی برنامهها با هم ترکیب شدند. حاصل این ترکیب مدیریت استراتژیک است. «مدیریت استراتژیک مجموعهای از تصمیمات و اقداماتی است که نتیجه آنها تدوین و پیادهسازی برنامههایی برای دستیابی به اهداف سازمانی است.» این برنامهها زیرمجموعه جهتگیری کلان شرکت قرار میگیرند، که همان استراتژی شرکت است و جوهره استراتژی نیز رویارویی با رقابت است. همچنین، امروزه بر مدیریت مشارکتی و تفویض اختیار به زیردستان تاکید فراوانی میشود و پژوهشهای معتبر متعددی نیز این موضوع را تایید میکنند. «با استفاده از رویکرد مدیریت استراتژیک، مدیرانی از همه سطوح شرکت در برنامهریزی و پیادهسازی با هم تعامل میکنند. ازاینرو، نتایج رفتاری مدیریت استراتژیک مشابه نتایج تصمیمگیری مشارکتی خواهند بود. بنابراین، برآورد دقیق تاثیر تدوین استراتژی بر عملکرد سازمان نه تنها نیاز به معیارهای ارزیابی مالی دارد، بلکه مستلزم معیارهای ارزیابی غیرمالی، یعنی سنجههای تاثیرپذیری از جنبه رفتار نیز میباشد. در واقع، تقویت نتایج رفتاری مثبت شرکت را قادر به دستیابی به اهداف مالی خود نیز میسازد(روحی عزیزی و همکاران ،1382).
چگونگی به کارگیری استراتژی در سازمان به منطور تطبیق یا تغییر جنبه های محیطی بیانگر نوع استراتژی تجاری سازمان است . وجود یاعدم وجود يك نظام ارزيابي عملكرد مؤثر و كارآمد با حيات و مرگ يك سازمان رابطه مستقيم دارد و فقدان آن را به عنوان بيماري سازماني قلمداد ميكنند. بدون اندازهگيري، مبنايي براي قضاوت و اظهار نظر و ارزيابي وجود نخواهد داشت و آنچه را نتوان ارزيابي كرد.، نميتوان به خوبي اداره كرد. هر سازماني براي اعمال مديريت صحيح بايد از الگوهاي علمي ارزيابي عملكرد بهره گيرد تا بتواند ميزان تلاش و نتايج حاصل از كاركرد خود را مورد سنجش قرار دهد. بديهي است وقتي الگويي براي ارزيابي فعاليتها در اختيار مديريت نيست، منابع محدود سازمان ضايع شده و در جهت برنامهها و اهداف سازمان مورد بهرهبرداري قرار نخواهد گرفت.
براي سازمان های بیمه گر ، كارآ بودن از اهميت زيادي برخوردار است، چرا كه در صورت كارآ بودن هم تخصيص سرمايه، كه مهمترين عامل توليد و توسعه اقتصادي است، به صورت مطلوب و بهينه انجام مي شود و هم هزینه های بیمه ای به درستي و عادلانه تعيين مي شود . (شمس وهمکاران،1389) نتایج پژوهش های متعدد موید کارایی ضعیف سازمان های ایرانی است، در چنین وضعیتی بیمه شوندگان بر آن هستند که شرکت های بر تر را از شرکت های غیر برتر تمییز دهند تا سرمایه گذاری مناسب تری به عمل آورند چون برای ارزیابی شرکت های از یک طرف ناگزیر از اندازه گیری عملکردآنها هستیم و از طرفی دیگر با نارسایی های روشهای ارزیابی و معیارهای سنجش مالی بویژه در زمینه کارایی سازمان ها روبرو هستیم .(نیکو مرام و دیگران،1385) مدل لیتل (Little model) روش مناسبي در اين زمينه محسوب ميگردد، مدل لیتل از ابزار های مفید در سنجش کارایی چندین بنگاه با ساختار تولید مشابه است، علاوه برمحاسبه کارایی شرکتها،قادراست نتایج بسیار مفیدي در اختیار مدیران قرار دهد. این روش شرکتهاي الگو را به عنوان هدف براي شرکتهاي ناکارا تعیین می کند همچنین راهکارهاي استراتژیک و بهبود کارایی را در زمینه توسعه شرکتها پیشنهاد می دهد .(shange&sueyoshi,1995) ارزیابی موقعیت مالی یک شرکت در فرایند تصمیم گیری امری حیاتی و ضروری است،چرا که عملیات یک شرکت تا اندازه ی زیادی وابسته به موقعیت مالی آن است.( Bacidor etall,1997) .
بنابراين براي اينكه بتوان منابع محدود را در راستاي مأموريت ها و اهداف سازمان مورد استفاده قرار داد، ضروري است کارایی سازمانها با الگويي مناسب مورد ارزيابي قرار گيرد.بنابراین سوال اصلی در این تحقیق به این صورت بیان می شود .آیا برنامه ریزی استراتژیک بر مبنای مدل لیتل بر کارایی مالی سازمان تاثیر دارد ؟