فایل بررسی رفتار کارکنان جایگاه های سوخت شهر

دسته بندي : کالاهای دیجیتال » رشته مدیریت (آموزش_و_پژوهش)

دانلود پایان نامه بررسی عوامل تاثیرگذار بر رفتار اخلاقی کارکنان در جایگاه های سوخت شهر .....
این پروپوزال در قالب فرمت word قابل ویرایش ، آماده پرینت و ارائه به عنوان پروژه پایانی میباشد

توضیحات:

فصل اول: کلیات تحقیق

چکیده
برای ورود به بحث ، ابتدا باید اخلاق را تعریف كنیم. اخلاق بطور ساده و خلاصه شامل شناخت صحیح از ناصحیح و آنگاه انجام صحیح و ترک ناصحیح است.(سلطانی ،1382)
تشخیص درست از غلط همیشه ساده نیست. بسیاری از دانشمندان علم اخلاق ادعا می كنند كه باتوجه به اصول اخلاقی در مقام عمل همیشه یك راهكار درست وجود دارد و برخی دیگر معتقدند كه راهكار درست بستگی به موقعیت و شرایط دارد و تشخیص اینكه كدام راهكار درست است درنهایت به عهده خود فرد است.اخلاق كار (BUSINESS ETHICS) نیز از دیدگاه افراد مختلف معانی متفاوتی دارد. اما عموماً آن را شناخت درست از نادرست در محیط كار و آنگاه انجام درست و ترك نادرست می دانند. اخلاق در معنی، تشخیص درست از نادرست و خوب از بد، همیشه موضوع مورد بحث فلاسفه بوده، آنها به عنوان یکی از شاخه‌های فلسفه، در مورد آن سخن گفته‌اند. به علاوه بــرخی مانند هایک اخلاق را تمدن‌ساز به شمار می‌آورند). غنی‌نژاد،ص129،1381(
اخلاق عبارت است از یک سلسله خصلتها و سجایا وملکات اکتسابی که بشر آن را بعنوان اصول اخلاقی می پذیرد.( مطهري مرتضي، مجموعه آثار، ج 8 و ج 16 ،1377 )
در فرهنگ دهخدا اخلاق عبارت است از دانش بدخویی ونیک خویی ها.
به طور کلی انسان ها در بعد فردی و شخصیتی دارای ویژگی های خاص اخلاقی هستند که پندار، گفتار و رفتار آنها را شکل می دهد. ممکن است همین افراد وقتی در یک جایگاه و پست سازمانی قرار می گیرند عواملی موجب شود که پندار، گفتار و رفتار متفاوتی از بعد فردی سر بزند که این ویژگی های انسانی بر روی میزان کارایی و اثر بخشی سازمان تاثیر بگذارد. از طرفی اخلاقی بودن یا نبودن رفتارها و عملکرد می تواند موجب بروز پیامدهای مثبت یا منفی در سطح سازمان گردد.(روح الله تولایی ؛2008)
هدف از این تحقیق بررسی عوامل تاثیرگذار بر رفتار اخلاقی کارکنان و به طور خاص کارکنان جایگاه سوخت اختصاصی بوعلی همدان می باشد. این مقاله از نوع تحقیقات توسعه بوده و روش انجام آن پیمایشی و روش گردآوری اطلاعات به روش میدانی می باشد. به عبارتی،منظور از مطالعات میدانی تحقیقاتی است که موضوع مورد مطالعه در اختیار محقق قرار داشته باشد و یا به عبارت دیگر محقق را بدان دسترسی باشد بعنوان مثال وقتی محقق هدفش مطالعه در زندگی کشاورزان ساکن یک روستا و یا قشری از جامعه و یا گروهی از کارگران یک موسسه تولیدی و یا مردم عشایری باشد مطالعه, از نوع مطالعه میدانی است و اطلاق اصطلاح میدانی به مفهوم ارتباط مستقیم و رویاروی محقق با پدیده های مورد مطالعه است .
کلیدواژه ها:
رفتار اخلاقی ؛ اخلاق ؛ اخلاق فردی ، اخلاق کاری .

مقدمه
در تاثیر و ضرورت اخلاق می توان با گفته ‌ای از افلاطون بحث را باز کرد. افلاطون معتقد است که خوب دانستن به خاطر خوب انجام دادن کارهاست، زیرا انجام دادن خوب کارها مفیدتر از انجام دادن بد آنهاست. دیگر آنکه اگر کسی رفتاری غیراخلاقی دارد، عمدتا ناشی از ناآگاهی اوست.(افلاطون،1380)
باور همگانی آن است که اگر اصول قدرتمند اخلاق به کارگرفته شوند، عملکرد را در هر محیط کاری بهبود می‌بخشند. بدین ترتیب کلید اخلاق خوب، آگاهی است.
ضعف اخلاقی بر عملکرد شغلی تاثیر منفی دارد. وقتی رفتار شغلی ازنظر اخلاقی ضعیف باشد به صورت آشکار و پنهان هزینه عملکرد بالا می‌رود. این هزینه را می توان در حوزه های مختلف محیط کاری شناسایی کرد مانند پایین بودن بهره‌وری، کندی پویایی محیط کار، عدم شفافیت و به هم ریختگی ارتباطات شغلی.
اخلاق واقعی شغلی، فرایندی عقلایی برای کشف گزینه های تصمیمی و رفتاری و انتخاب بهترین گزینه های ممکن برای همه دست‌اندرکاران است. اخلاق واقعی، در سطح محیط کار، فراتر از ارزشها و اخلاق شخصی مطرح است. اخلاق واقعی یک تعهد جمعی یا یک تلاش جمعی و سیستمی با همان ویژگیهای سیستمی برای اخذ نتایج است.(احد فرامرزقراملكي،1386)
یکی از راهکارهای اساسی که یک موسسه خدماتی می تواند با توسل به آن خود را از سایر رقبا متمایز کند ارایه دائمی کیفیت خدمات برتر به مشتریان می باشد و بسیاری از سازمانها و شرکتها به این نکته مهم پی برده اند که ارایه خدماتی دارای کیفیت، می تواند مزیت رقابتی نیرومندی برای آنان به ارمغان آورد مزیتی که بر انجام سود بالاتر می انجامد و برای رسیدن به این امر مهم کافی است و به انتظارات مشتریان از کیفیت خدمات ارایه شده پاسخی مناسب داده شود و یا اینکه از آن پیشی گرفته شود.(کاتروآرمسترانگ،ص817، 1379)
بر کسي پوشيده نيست که امروزه موفقيت کسب و کار تا حد زيادي بر پايه افراد مي چرخد، نه سرمايه. اکنون بسياري از توليد کنندگان سنتي در واقع کسب و کارهاي خدماتي هستند. در بيشتر صنايع هزينه هاي نيروي انساني بسيار بيشتر از هزينه هاي سرمايه اي است. از آن جائيکه کارکنان ، هم هزينه اصلي و هم محرک اصلي ايجاد ارزش هستند، حرکت هاي مديريت نيروي انساني که حتي موجب تغييرات کوچک در عملکرد عملياتي شود، مي توانند اثر عمده اي بر بازده ها داشته باشند.
در اواخر 1970s و اوایل 1980s، حرکتی رخ داده است که به موجب آن پرسنل به گروه "منابع انسانی" تغییر نام داد.
این تغییر اذعان کرد که کارکنان دارایی های مهم  اند، نه اینکه تنها قطعات دارایی باشند.این نیز حاکی از به رسمیت شناختن در حال ظهور است که سازمان باید به عنوان هزینه های عمل تاریخی از کارکنان با توجه به قطع، و نه به عنوان منابع مهمی از درآمد و سود پرداخت کند.
با این حال، در بسیاری از محیط های کاری، تغییر بیشتر نمادین و نه اساسی بود.
از همین رو مسئله اصلی تحقیق حاضر این است که چه عواملی بر رفتارهای اخلاقی انسان ها به عنوان کارکنان یک مجموعه (جایگاه  سوخت) تاثیر می گذارد؟

بیان مسئله
اخلاق كار، يك هنجار فرهنگي است كه به انجام كار مناسب وخوب در جامعه . ارزش معنوي مثبت مي‌دهد و بر اين باور است كه كار في‌نفسه داراي يك ارزش ذاتي است (چرينگتون‌،ص 19، 1980)
مسئله ای که یک محقق را بر آن می دارد که دست به تحقیق و پژوهش بزند مشاهده مسئله یا مشکلی در آن حوزه تحقیق می باشد.در این تحقیق نیز محقق با بررسی این موضوع (رفتار اخلاقی کارکنان ) در محیط کاری جایگاه های سوخت (پمپ بنزین) پس از مشاهده کمبود و نقایصی و به طور کلی مشاهده مشکلاتی مشغول انجام چنین پروژه ای شد.مسائل و مشکلاتی که در این تحقیق مورد بررسی قرار خواهند گرفت بسیار است ، که بنده در ادامه کار به ذکر چند مورد از آنها پرداخته و این مسائل را برای محققین آینده کاملا با روشهای آماری روشن ساخته ام ، تا شاید همین تحقیق باعث حل بعضی از آنها در این جامعه رو به رشد گردد . مسائلی از قبیل حقوق پایین کارکنان ، نداشتن شرایط کار مناسب ، نبود امکانات رفاهی در خور حال کارکنان ، رفتار نادرست بعضی از مشتریان و بالاخص بعضی از مدیران و مسئولان جایگاه ها با کارکنان و در دو مورد دیگر بررسی اثر سابقه کار و تحصیلات افراد در انجام دادن کارشان است.یکی از مشکلات و نقائص ذکر شده مسئله برخورد مدیران و مسئولان جایگاه ها است ، همانطور که در بسیاری از مقالات و کتابهایی که در مورد مدیران و رفتارشان موجود است می بینیم که هر گونه رفتار نادرست و حساب نشده مسئولان در چنین محیط کاری حساسی باعث ضربه جبران ناپذیری به جایگاه می گردد به عنوان مثال اگر مسئولان درست با کارکنانشان برخورد کنند ، حقوق آنها را تمام و کمال پرداخت کنند و به زبان عامیانه هوای کارگر را داشته باشند متقابلا کارگر نیز در کار خود چیزی کم نگذاشته و به طور دلسوزانه ای کار خود را انجام می دهد . به عبارت دیگر این رفتار مدیریت در محل کار است که رفتار متقابل کارگر را می سازد که متاسفانه در این برهه از زمان شمار زیادی از محیط های کاری وجود دارد که مسئولان آنها افراد بیسوادی هستند که از قبل بر سر کار هستند یعنی هیچگونه اطلاعاتی در مورد هنر مدیریت نداشته و محیط کار را به طریق سنتی و بسیار ناآگاهانه اداره می کنند . البته به راحتی نمی توان از کنار این مشکلات موجود گذشت برای اینکه نیروی انسانی در هر محیط کاری اولین و مهمترین مورد جهت انجام کار و پیشبرد مقاصد سازمانی است تمام این مشکلات ذکر شده شاید بتوان گفت که برای کارگران باعث استرس شغلی گردد ، گروهي از صاحب‌نظران رفتار سازماني، استرس (STRESS) ناشي از شغل را بيماري شايع قرن نامگذاري کرده‌اند شايد هم به راستي دوران ما عصر استرس‌ها است که در آن انسان بيش از هر زمان ديگر در معرض عوامل استرس زا قرار گرفته و مسايل و مشکلات زيادي از هر سو او را احاطه کرده است و همین مسئله یکی از مشکلات جایگاه ها می باشد که در ادامه به طور مفصل در مورد آن و همچنین در مورد بقیه مسائل و مشکلات موجود توضیح داده خواهد شد .
بهمین دلیل سئوال اصلی تحقیق در اینجا عبارت است از:
چه عواملی بررفتاراخلاقی کارکنان یک مجموعه(کارکنان جایگاه های سوخت شهر همدان) تاثیرگذار است؟
همچنین سوالات فرعی تحقیق عبارتند از:
1- چه عواملی بر رفتار اخلاقی کارکنان یک مجموعه در سطح فردی تاثیرگذار است؟
2- چه عواملی بر رفتار اخلاقی کارکنان یک مجموعه در سطح گروهی تاثیرگذار است؟

اهمیت و ضرورت تحقیق :
اخلاق از موضوعاتي است که از بدو تولد بشر وجود داشته است و گذر زمان نه تنها ضرورت وجود آن را کم رنگ و کم اهميت ننموده است، بلکه بر اهميت و لزوم آن در اين برهه از زمان افزوده است، تا جايي که امروز بحث از مسئوليت هاي اجتماعي و استانداردهاي جهاني اصول اخلاق انساني از موضوعات چالش برانگيز کليه سازمان هاي اداري مي باشد تا اين که ترويج اخلاق در سازمان ها و تعالي اخلاقي فرهنگ سازماني نه تنها محيط با نشاط و مساعدي را بيافريند بلکه موجب افزايش بهره وري نيز گردد. به همين منظور بايد ارزش هاي اخلاقي در محيط کار و سازمان به نحو مطلوبي تعليم داده شود .(مقاله اخلاق عامل موفقيت در محیط کاری، نشریه داخلی قوه قضاییه،1390)

و................. ادامه
دسته بندی: کالاهای دیجیتال » رشته مدیریت (آموزش_و_پژوهش)

تعداد مشاهده: 4460 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.rar

فرمت فایل اصلی: وورد

تعداد صفحات: 54

حجم فایل:186 کیلوبایت

 قیمت: 55,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل