فایل تاثیر فنآوری ارتباطات بر توانمندسازی کارکنان
دسته بندي :
کالاهای دیجیتال »
رشته مدیریت (آموزش_و_پژوهش)
دانلود پایان نامه بررسی چگونگی تاثیر فنآوری اطلاعات و ارتباطات بر توانمندسازی کارکنان
این پروپوزال در قالب فرمت word قابل ویرایش ، آماده پرینت و ارائه به عنوان پروژه پایانی میباشد
توضیحات:
فهرست صفحه
فصل اول: كليات
مقدمه 8
بيان مساله 10
اهميت وضرورت تحقيق 11
اهداف تحقيق 14
فرضيه تحقيق 14
تعريف نظري وعملياتي متغيرهاي تحقيق 15
فصل دوم: مباني نظري وپيشينه تحقيق
مقدمه 19
تاريخچه توانمندسازي كاركنان 20
تعاريف توانمندسازي كاركنان از ديدگاههاي مختلف 21
عوامل موثر در فرايند توانمندسازي كاركنان 24
اهميت توانمندسازي كاركنان 31
ديدگاههاي مختلف توانمندسازي كاركنان 40
متغييرهاي موثر بر توانمندسازي كاركنان 42
مزاياي اجراي توانمندسازي كاركنان 44
موانع اجراي توانمندسازي كاركنان 51
تاريخچه فناوري اطلاعات 53
مقدمه 57
تكنولوژي اطلاعات 57
اطلاعات از ديدگاه نظري 61
اطلاعات ازديدگاه تئوري 62
آشنايي بامفاهيم بنيادي فراينداطلاعات وارتباطات 67
فوايد استفاده از فناوري اطلاعات 69
وظايف فناوري اطلاعات 73
كاربردهاي فناوري اطلاعات 74
برنامه ريزي استراتژيك فناوري اطلاعات 76
ضرورت تدوين برنامه ريزي استراتژيك فناوري اطلاعات 78
مزاياي تدوين برنامه ريزي استراتژيك فناوري اطلاعات 79
دسته بندي عوامل كليدي موثر بر كاربرد فناوري اطلاعات 80
تاثير فناوري اطلاعات برسازمان 82
اهميت سيستم هاي اطلاعاتي براي سازمان ومديران 82
موانع استفاده از فناوري اطلاعات 83
10شخصيت اول بابيشترين اثرگذاري در صنعت 87
مروري بر مهمترين وقايع تكامل اينترنت در خارج از كشور 90
مروري بر مهمترين وقايع تكامل اينترنت در داخل كشور 91
پيشينه تحقيق 94
تحقيقات داخلي 94
تحقيقات خارجي 96
فصل سوم:روش تحقيق
مقدمه 99
روش تحقيق 100
روش تحقيق از لحاظ هدف 100
روش تحقيق از لحاظ نحوه گردآوري اطلاعات 101
پرسشنامه فناوري اطلاعات 105
پرسشنامه توانمند سازي كاركنان 105
روش نمونه گيري آماري 106
روايي وپايايي پرسشنامه 108
روش تجزيه وتحليل داده ها 110
فصل چهارم: تجزيه وتحليل داده ها
مقدمه 111
تحليل توصيفي داده ها 112
جدول بررسي وضعيت پاسخ دهندگان از لحاظ جنسيت 112
نمودار ستوني توزيع فراواني پاسخگويان برحسب جنسيت 112
جدول بررسي وضعيت پاسخ دهندگان از لحاظ سن 113
نمودار ستوني توزيع فراواني پاسخگويان برحسب سن 114
جدول بررسي وضعيت پاسخ دهندگان از لحاظ سابقه كار 115
نمودار ستوني توزيع فراواني پاسخگويان برحسب سابقه كار 116
جدول بررسي وضعيت پاسخ دهندگان از لحاظ ميزان تحصيلات 117
نمودار ستوني توزيع فراواني پاسخگويان برحسب ميزان تحصيلات 118
تحليل استنباطي داده ها 119
آزمون فرضيات 119
فصل پنجم: نتيجه گيري وپيشنهادات
مقدمه 127
خلاصه فرايند تحقيق 128
بحث ونتيجه گيري 128
نتيجه گيري از فرضيات اصلي 128
فرضيات فرعي 129
پيشنهادات كاربردي 131
محدوديت ها ومشكلات تحقيق 132
پيشنهادات پژوهشي به محققان آينده 133
منابع فارسي 134
منابع انگليسي 138
ضمائم وپيوست ها 142
فصل اول: كليات تحقيق
مقدمه:
درسازمان هرچه اطلاعات شاغلين درباره سازمان و نحوه انجام وظايفش زيادتر باشد قادر به گرفتن تصميمات بهتري خواهد بود و موجب افزايش مسووليت تصميم گيري در کارکنان خواهد شد، نتيجه ميگيريم كه کمبود اطلاعات با استفاده از فن آوري اطلاعات در سازمانها و ابزارهاي پشتيبان تصميم بر طرف شده است.( يزدانپناه ،24:1387)
امروزه سازمانها از طریق به کارگیری رایانه ها می توانند دستورات و پیام ها را بدون ساختار سنتی مدیریت در سازمان انتقال دهند و از این طریق کارکنان به اطلاعات زیادتر دسترسی دارند. در انجام کارهای خود زودتر به نتیجه می رسند از طرف دیگر کارکنان نیز همانند اطلاعات یکی از منابع مهم و حیاتی سازمانها می باشند که سازمان همانگونه که بدون اطلاعات به اهداف خود نائل نخواهند شد.خود منابع اطلاعات و خود منابع انسانی نیز قادر به انجام کارها و رسیدن به اهداف نخواهند بود . پس منابع اطلاعات و نیروی انسانی لازم و ملزومه یکدیگرند) مزید آبادی ، 1383 : 7 ).
یک سازمان باید تشخیص دهد که برای اداره کارهایش به چه اطلاعاتی نیازمند است ، در غیر این صورت در دریای از داده ها غرق خواهد شد. فناوری اطلاعات در عصر تغییرات و تحولات شتابنده محیطی نقش جهانی در ادامه ی بقای سازمانها دارد. فناوری اطلاعات این امکان را برای مدیران فراهم می سازد که با پردازش سریع اطلاعات امکان کنترل و هماهنگی ساختار پیچیده تر را داشته باشد. علاوه بر این فناوری اطلاعات باعث می شود تا عملکرد سازمان مدیریت با انسجام و بازخورد صورت پذیرد. همچنین بکارگیری فن آوری اطلاعات موجب افزایش توانایی افراد با سازمان برای ارتباط های آسان تر، دقیق تر و کم هزینه تر می باشد ( حاجی ، شاددل 1386 :17 ) .
سازمانها امروزه در محیطی کاملاً رقابتی که همراه با تحولات شگفت انگیز است باید اداره شوند.در چنین شرایطی مدیران فرصت چندانی برای کنترل کارکنان در اختیار ندارند و باید بیشترین وقت و نیروی خود را صرف شناسائی محیط خارجی و داخلی سازمان کنند و سایر وظایف روزمره را بر عهده کارکنان بگذارند. کارکنان زمانی می توانند به خوبی تز عهده وظایف محوله برآیند که از مهارت ، دانش و توانائی لازم برخوردار بوده و اهداف سازمان را بخوبی شناسانند ابزاری که می تواند در این زمینه به کمک مدیران بشتابد فرایند توانمند سازی است.
توانمند سازی کارکنان یکی از ابزارهای مؤثر برای افزایش بهره وری کارکنان و استفاده بهینه از ظرفیت ها و توانایی های فردی و گروهی آنها در راستای اهداف سازمانی است .(مدیریت برای اینکه بتواند سازمان متبوع خود را بهبود بخشد بایستی با دید کیفی به سازمان بنگرد و تلاش کند تا آنجا که ممکن است با ارائه راهبردهای اجرائی ، کیفیت عملکرد کاری سازمان خود را در سطح مطلوب حفظ کند .این به این معنی است که اصولاً هر برنامه مبتنی بر توانمندسازی می تواند به بهره وری منجر شود. ( محمدی ،1380 : 65-43 )
1-1) بیان مسئله :
شتاب دگرگونی ها هر روزه بر میزان ابهام عدم قطعیت وپیچیدگی می افزاید و این امر سازمانها ونیروی انسانی شاغل در آنها را ملزم به تعامل با محیط و سازگار نمودن خود با تغییرات شتابان می نماید برای حفظ انعطاف پذیری و تعامل پویا در این محیط پر تلاطم به فنآوری های مناسب و توانمند به یک اصل حیاتی تبدیل شده است. در این میان توانمند سازی کارکنان موثر ترین ابزار مشترک اعضای گروه های در اعضای سازمانها ست. بکارگیری این ابزار به مدیران این امکان را می دهد تا از مهارت نظریه و تاثیر همه افراد سازمان بهره برداری کند.
توسعه ی فنآوری اطلاعات و ارتباطات به طور اعم جامعه بشری و به طور اخص جامعه صنعتی و سازمان های تجاری را در وضعیتی قرار داده است که برای ادامه حیات می باید در پی یافتن ابزار و راهکارهای جدید و متناسب با شرایط حاکم باشد زمانی سازمانها به دنبال اطلاعات بودند ، اما امروزه با حجم انبوهی از اطلاعات ، داده و دانشهای گوناگون رو به رو هستند که در بسیاری موارد اداره و بهره برداری صحیح از آن خود مسئله ای دیگر است. شاید به همین دلیل است که استفاده فنآوری روز دنیا جای ویژه ای در متون و نوشته های مدیریت برای خود باز کرده و صاحب نظران امر را برای توسعه ی فنون و راهکارهای مرتبط به سوی خود کشانده است (فرهادی ، 1383 : 45 ) .
توانمند سازی منایع انسانی ابزاری است بسیار کارآمد بر پایه نگرش تحول مدیریت به گونه ای که در بکارگیری آن سازمان می تواند گام های بسیار بلند وسریعی در مسیر توسعه و رشد بردارند (مایکل ،1996).
وقتی گروهی از افراد در سازمان ها توانمند می شوند روابط آنها با صاحبان قدرت تغییر می کندو در اهداف مشترکشان سهیم خواهند شد افراد توانمند شده در ارتباط خود با دیگران و صاحبان قدرت مانند شرکت ها و دولت تغییر ایجاد می کنند (محمدی ، 1389 ).
در سازمانهاي دولتي به علت اينكه كارمندان با حجم زيادي از اطلاعات وكارهاي سازماني درگيرندنياز به وسيله اي است كه باعث صرفه جويي در زمان وهمچنين افزايش كارايي سازماني شود به شدت احساس ميشود،درپي اين موضوع سازمانها بدنبال راه حلي در جهت رفع اين نيازها بر آمدند كه در طول چند سال اخير با برگزاري كلاسهاي اموزشي وفناوري اطلاعات كارمندان را بااين علم جهاني اشنا كنند.